جایگاه اخلاق مهندسی در شایستگی‌های حرفه‌ای مهندسان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار جهاد دانشگاهی صنعتی شریف

2 استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی جایگاه اخلاق مهندسی در میان شایستگی‌های حرفه‌ای مهندسان است. الگوی شایستگی مهندسان، ابتدا از طریق پژوهش کیفی به روش دلفی و با مشارکت قریب 50 نفر از خبرگان به دست آمد و سپس در یک نظرسنجی از صاحب‌نظران این حوزه، مورد تأیید کلی قرار گرفت و در نهایت، در یک پژوهش پیمایشی توسط گروهی از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف بر اساس نمونه‌گیری افراد در دسترس، ارزیابی شد. از این طریق، الگوی نهایی (مشتمل بر 4 شایستگی کلان، 7 شایستگی اصلی و 28 شایستگی فرعی) به دست آمد. پژوهش حاضر، ابتدا برای مهندسان، 8 شایستگی اصلی حرفه‌ای را مدنظر داشت. شایستگی اول و دوم این فهرست عبارت بودند از: پرانگیزه و فعال بودن و اخلاقمند و پاسخگو بودن. پژوهش کمّی نشان داد که تفکیک دو شایستگی حرفه‌ای فوق، پاسخگوی مدل مطلوب نیست. لذا این دو شایستگی در یکدیگر ادغام شد و شایستگی حرفه‌ای جدید با عنوان «انگیزه متعالی داشتن» شکل گرفت و 8 شایستگی حرفه‌ای، به 7 شایستگی تقلیل یافت. مقاله حاضر، نشان می‌دهد که جایگاه شایستگی حرفه‌ای «انگیزه متعالی داشتن» در عرض سایر شایستگی‌ها قرار ندارد، بلکه هسته مرکزی و موتور محرک 6 شایستگی حرفه‌ای دیگر است. ضمناً «انگیزه متعالی» برای فعالیت حرفه‌ای یک مهندس، نباید مستقل از سایر انگیزه‌های او در زندگی باشد، بلکه یک مهندس مطلوب از حیث انگیزه، کسی است که رسالت واحدی را در کل زندگی فردی و اجتماعی خود برگزیده است و همان رسالت واحد، در نقش‌های مختلف زندگی، انگیزه متعالی آن نقش را مهیا می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Place of Engineering Ethics in Engineering Professional Competencies

نویسندگان [English]

  • Mahdi Feiz 1
  • Mahdi Bahadorinejad 2
1 Faculty Member, University Jihad, Sharif Technical University
2 Professor, Faculty of Mechanics, Sharif Technical University
چکیده [English]

The main objective of the present paper is to study the place of engineering ethics in engineering professional competencies. The engineering professional competencies model was first obtained by qualitative research through Delphi Method with the participation of 50 experts, which was confirmed by experts of this field through an opinion poll. Finally this model was analyzed through a survey of the sample consisting of accessible graduates of the Sharif University. Thus the final model was obtained (consisting of 4 major competencies, 7 main competencies and 28 secondary competencies). The present research in the first place considered 8 main engineering professional competencies. The first and second competencies of this list were: having motivation and being active as well as being ethical and accountable. Quantitative research indicated that segregation of the above mentioned two professional competencies did not serve the desirable model. Hence the said two competencies were integrated and a new professional competency called “having exalted motivation” was formed and  the eight professional competencies were reduced to seven. The findings of the present paper indicate that the place of having “exalted motivation” as a professional competency is not at par with other competencies, rather it is the core and engine of other 6 professional competencies. Meanwhile, exalted motivation for professional activity of an engineer should not be independent of his other motivations in his life, rather a desirable engineer with regard to motivation is the one who has chosen a single mission in his entire individual and social life and the very single mission provides the exalted motivation of that role in different roles in life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Philosophy of Ethics
  • Professional Ethics
  • Engineering Professional Competencies
  • Exalted Motivation
  • Life Mission