مبانی و اصول اخلاقی ارتباط استاد با دانشجو بر بنیاد تحلیل تطبیقی و نقد آرای فیلسوفان هستی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه تربیت معلم تهران

2 کارشناسی‌ارشد فلسفه تعلیم و تربیت

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تحلیل تطبیقی اندیشه‌های فیلسوفان هستی درباره ماهیت اخلاق و زندگانی اخلاقی آدمی و استنتاج مبانی اخلاقی ارتباط استاد با دانشجو و نیز اصل‌های اخلاقی متناظر با هر مبنا است. روش پژوهش نیز تحلیل تطبیقی (از رویکردهای پژوهش کیفی) و نیز قیاس عملی(از روش‌های پژوهش فلسفی) بوده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، اندیشمندان هستی در تبیین هستی آدمی و زندگانی اخلاقی او بر نکته‌های مشترکی تأکید می‌کنند. بر چنین زمینه‌ای سه مبنا و شش اصل برای زندگانی اخلاقی استاد با دانشجویانش پیشنهاد می‌شود: مبنای ارزشمندی فردیت و ویژگی‌های یگانه آدمی و اصل‌های احترام به فردیت و تفاوت و برگزیدن رابطه «دانشجوـ استاد» به جای رابطه «استاد ـ دانشجویان»؛ مبنای ارزشمندی اصالت و اصل‌های برگزیدن رابطه «من ـ تو» به جای رابطه «من ـ آن» در ارتباط با دانشجو از سوی استاد، برقراری «ارتباط اگزیستانسی» با دانشجو از سوی استاد و فراهم کردن زمینه تجربه «موقعیت‌های مرزی» برای دانشجویان از سوی استاد؛ و سرانجام مبنای ارزشمندیِ جنبه پرشور و عاطفی زندگانی در کنار جنبه خردمندانه و اصل آگاهی‌بخشی درباره بودن انسانی و زمینه‌سازی برای مشارکت همه‌جانبه دانشجو در زندگانی واقعی. سرانجام پس از اشاره به کاستی‌های اندیشه این فیلسوفان، این نتیجه به دست می‌آید که در کنار برگرفتن مبانی و اصول اخلاقی در ارتباط میان استاد با دانشجو در نظام آموزش عالی کشورمان باید به این کاستی‌ها نیز توجه کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ethical Fundamentals and Principles of Teacher-Student Relations on the Basis of a Comparative Analysis and Critical Study of Viewpoints of Existence Phi-losophers

نویسندگان [English]

  • Said Zarghami 1
  • adel ramazani 2
1 Assistant Professor, Tarbiat Mo’alem University, Tehran
2 کارشناسی‌ارشد فلسفه تعلیم و تربیت
چکیده [English]

The objective of the present paper is to comparatively study the existence philosophers’ ideas about the nature of ethics and man’s ethical life as well as to infer ethical fundamentals and related principles of teacher-student relationships. The research methodology applied in the present paper is comparative analysis (a qualitative research approach) and practical syllogism (a philosophical research method). According to the findings of this research, the existence thinkers lay emphasis on common points with regard to man’s existence and his ethical life. On this basis, three fundamentals and six principles are proposed for ethical relationships between teacher and student: the fundamental of validity of individuality and unique characteristics of human being and the principles of respect to individuality and choosing student-teacher relations instead of teacher-student relations; the fundamental of validity of originality and the principles of choosing me-you relations instead of me-that relations with student by the teacher, establishment of existence relations with student by the teacher and preparing the grounds by the teacher for experiencing border situations by the students; and finally, the fundamental of validity of emotional and exiting aspects of life on the side of rational aspect and the principle of providing information about humane being and preparing the grounds for all-out participation of student in the real life. Lastly, referring the shortcomings of the ideas of these philosophers, it is concluded that on the side of following ethical fundamentals and principles in relations between teacher and student in the higher education system of our country, due attention should be paid to the shortcomings as well.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethics
  • Relations Between Teacher and Student
  • Existence Philosophy
  • fundamentals
  • Principles