بازنمایی فرهنگ کار در کتاب‌های داستانی کودکان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی

2 کارشناس‌ارشد جامعه شناسی

چکیده

در این مقاله فرهنگ کار در کتاب‌های داستانی تألیف شده برای کودکان با استفاده از مقولات «مفهوم کار»، «معرفی کار یا انواع مشاغل»، «ارزش‌ها و رویه‌های کار»، «انواع نگرش‌ها نسبت به کار» و «چگونگی بیان محتوی» مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته است. جمعیت آماری در این مطالعه کلیه کتاب‌های داستانی تألیف شده برای کودکان 7 تا 12 سال در سال‌های 1380-1385 است و برای تحلیل و بررسی آنها از تکنیک تحلیل محتوا استفاده شده است. از میان مقولات یادشده بیشترین تأکید بر مقوله مفهوم کار است که بیش از 50 درصد مقولات را به خود اختصاص می دهد. مقوله «ارزش‌ها و رویه‌های کار» با %21/27 و مقوله «معرفی کار یا انواع مشاغل» نیز با  %18/95، «انواع نگرش‌ها نسبت به کار» با %2/02 و «چگونگی بیان محتوی» با %1/15 در مراتب بعد قرار دارند. همچنین %66/8  از کل واحدهای ثبت دربرگیرنده ارجاعات غیرمستقیم نسبت به کار است. توزیع فراوانی واحدهای ثبت مربوط به مقوله «ارزش‌ها و رویه‌های کار» که مشخص‌ترین مقوله در سنجش فرهنگ کار است، نشان می‌دهد که بیشترین واحدهای ثبتی به ترتیب عبارت‌اند از ارزش‌های کاری (با 137 واحد ثبت معادل %46/92)؛ توجه و تأکید بر اصول و قواعد کاری (با 57 واحد ثبت معادل %27/01)؛ و اهمیت و ارزش قائل شدن برای کار (با 17 واحد ثبت معادل %8/05).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Representation of Work Culture in Children Story-books

نویسندگان [English]

  • Ali Entezari 1
  • Marzyeh Jodaian 2
1 Assistant Professor, Allama Tabatabie University
2 MA (Sociology)
چکیده [English]

The present paper focuses on the work culture in the children storybooks by studying and measuring such categories as the concept of work, introduction of work or kinds of jobs, values and procedures of work, different attitudes to work, and way of expression of content. The statistical population of the present study includes all children storybooks written for the children between seven and 12 years of age between 2001 and 2006. Content analysis has been used for the analysis of the data. Among the categories studied, the main focus was on the concept of work which constituted 50 percent of the categories used in these works; the figure for work values and procedures stood at 21.27 percent, for introduction of work or different kinds of jobs 18.95 percent, different attitudes to work 2.02 percent, and way of expression of content 1.51 percent. Also 66.8 percent of the total registration units indirectly refer to work. The frequency of the registration units related to the category of work values and procedures, which is the most specified category in measurement of work culture, shows that the most registration units are respectively: work values (with 137 registration unit equivalent to 46.92 percent); attention and emphasis on work principles and rules (with 57 registration unit equivalent to 27.01 percent) and attaching significance to work (with 17 registration unit equivalent to 8.05 percent).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Work
  • Work Culture
  • Work Value
  • Work Rules and Procedures
  • Work Values and Norms