مطالعه تطبیقی تجربه فرهنگی تربیت مدرس در ایران و آلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دوره دکتری برنامه‌ریزی درسی آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهایی برای اصلاح برنامه درسی تربیت مدرس دانشگاه در ایران صورت گرفته است. مدرسان دانشگاه، معمولاً متخصصان رشته خود هستند و اغلب به‌دلیل دستاوردهای پژوهشی خود استخدام می‌شوند، ارتقاء می‌یابند و توجه خاصی به توانایی آموزشگری آنان نمی‌شود. در شرایط غفلت از این مهم در برنامه درسی آموزش عالی، استادان دانشگاه، تجربیات فرهنگی‌ای را کسب می‌کنند که به‌نوعی شیوه تدریس را به آنان آموزش می‌دهد. از این‌رو، مطالعه‌ای تطبیقی در خصوص تجربه فرهنگی تربیت مدرس در آموزش عالی ایران با یک کشور توسعه‌یافته (آلمان) انجام‌شده و بر رشته ریاضی تمرکز شده است. مکان مطالعه در ایران، دو دانشگاه خوارزمی و شهید بهشتی و در آلمان، دانشگاه هامبورگ بوده است.
این مطالعه به روش کیفی انجام گرفته و داده‌های آن از طریق مصاحبه و مشاهده بر روی تعدادی از استادان و دانشجویان دکتری در دو کشور محل مطالعه جمع‌آوری و از طریق کدگذاری و مقوله‌بندی تحلیل شده است. در انتها تفاوت تجربیات فرهنگی در چهار مقوله اصلی چشم‌انداز حرفه‌ای دانشجویان، نقش برنامه درسی دوره دکتری در آماده‌سازی مدرسان آینده آموزش عالی، ارتقاء فارغ‌التحصیلان دوره دکتری به رتبه مدرسی دانشگاه و توسعه دانش تدریس در میان مدرسان آموزش عالی، گزارش شده است. همچنین با توجه به فرهنگ تربیت مدرس در ایران، راهبردهایی به‌منظور اصلاح برنامه درسی تربیت مدرس پیشنهاد شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative Study of the Cultural Experience of University Teacher Training in Iran and Germany

نویسنده [English]

  • Azimeh Sadat Khakbaz
Doctoral Student of Higher Education Curriculum Planning at Shahid Beheshti University
چکیده [English]

The present research is aimed at presenting mechanisms to reform the curriculum of teachers training in universities of Iran. Typically, university teachers specialize in a certain discipline. They are mostly hired and promoted thanks to their research-related achievements, but their teaching capability does not draw much attention. When this important question is ignored in the higher education curriculum, university professors develop a cultural experience that somehow teaches them how to teach. So a comparative study which focuses on mathematics has been conducted into the cultural experience of teacher training in higher education of Iran and Germany, as a developed country. Shahid Beheshti University and Kharazmi University served as the site of the research in Iran, while in Germany the study was conducted at Hamburg University.
In the study which employed qualitative method, data has been collected through interviews and observations involving professors teaching Ph.D. courses as well as doctoral candidates in the two countries. The data has been analyzed through coding and categorization. Finally, the study reports the cultural experience differences in four major categories, namely: the professional outlook of students, the role of Ph.D. curriculum in preparing future higher education teachers, promoting Ph.D. graduates into university professors, and expanding the teaching knowledge of higher education teachers. In light of the culture of training university teachers in Iran, strategies have also been presented to reform the curriculum of university teachers training centers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • University Teachers Training
  • Ph.D. Curriculum
  • Higher education
  • University Culture