آسیب‌شناسی روش توسعه علوم انسانی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز

2 دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز

چکیده

مقاله حاضر تلاش دارد تا ابتدا به‌تشریح مبانی توسعه معرفت علمی و سپس بر اساس آن به آسیب‌شناسی توسعه معرفت علمی در حوزه علوم انسانی ایران بپردازد. تولید و توسعه معرفت علمی در علوم انسانی مبتنی بر مفاهیم انتزاعی، معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی و روش‌شناختی شکل می‌گیرد. بدون توجه به این مبانی که تعیین‌کننده اسلوب معرفتی می‌باشند، علم شکل نمی‌گیرد و توسعه معرفت ایجاد نمی‌شود. بر اساس این مبانی، جهان‌بینی در دیدگاه اسلامی متفاوت از پارادایم در اندیشه غربی است. حاصل این تفاوت، تمایز ماهوی علم دینی (اسلامی) از علم غیردینی (غربی) خواهد بود. توسعه علوم انسانی در ایران دچار کاستی‌هایی است که سه نمونه برجسته آن عبارت است از: فقدان مبانی معرفتی مشخص و مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی، ضعف نظریه‌پردازی و ایجاد نوعی از توسعه‌ معرفت علمی که عمدتاً مشکل‌مدار است تا مسئله‌محور، در نهایت اینکه این نوع توسعه معرفت عمدتاً برون‌زا است تا درون‌زا. مقاله حاضر با نگاهی به آراء اندیشمندان، مختصات فوق را بررسی می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Pathology of Method of Development of Humanities in Iran

نویسندگان [English]

  • Mohammad Taghi Iman 1
  • Ahmad Kalateh Sadati 2
1 Professor of Sociology at University of Shiraz
2 PhD. Student in Sociology at University of Shiraz
چکیده [English]

This Paper attempts to define the basis of development of scientific Knowledge and then based on that explanation to ponder on the pathology of the development of scientific knowledge in the field of humanities in Iran. Production and development of scientific knowledge in humanities takes shape based on abstract concepts, epistemology, ontology and methodology. Science will not be formed and knowledge will not develop without taking these elements which form the method of  knowledge into account. On these Bases, world view from Islamic perspective differs from paradigm in the western thinking. The outcome of this difference is the essential distinction of religious (Islamic) science from non-religious (western) science.
 Development of humanities in Iran suffers some shortcomings including the following three prominent cases: lack of specific knowledge foundations  based on Islamic world view, theorization weakness and creating a form of development of scientific knowledge which is mainly difficulty-oriented rather than problem-oriented and finally this type of development of knowledge is largely exogenous thanendogenous . This paper examines the above features from the perspectives of various scholars.

کلیدواژه‌ها [English]

  • humanities
  • Development of Scientific Knowledge
  • World View
  • Paradigm
  • methodology
  • Positive
  • Interpre-tive
  • Critical