چالش‌ها و افق‌های نظریه پیچیدگی برای تربیت دینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه بوعلی‌سینا همدان

2 کارشناسی‌ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه بوعلی‌سینا همدان

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی چالش‌ها و افق‌های نظریه پیچیدگی برای تربیت دینی است. روش پژوهش این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است. نظریه پیچیدگی یک نظریه حیاتی، تکاملی و انطباقی است و می‌توان گفت که این نظریه علم مطالعه سیستم‌های انطباقی است و با مسائل پیچیده سروکار دارد و اساساً ریشه در بیولوژی دارد. این نظریه تأکید می‌کند که در جهان علت‌ها بسیار پیچیده‌اند و نتایج تنها با‌یک علت اتفاق نمی‌افتند و بر ویژگی‌هایی مانند بازخورد، انطباق، آشفتگی، خود تحلیلی، ارتباط، خودسازماندهی، حساسیت بالا، جاذبه‌های ناآشنا، غیرخطی‌بودن تأکید می‌کند. این مقاله به‌دنبال آن است که باتوجه به ویژگی‌ها و پیش‌فرض‌های نظریه پیچیدگی، چالش‌ها و افق‌های فراروی تربیت دینی را بیان کند. تربیت دینی بر اموری مانند سلسله‌مراتب، مطلق‌گرایی، ارادی‌بودن رفتار، واقعیت، باطن‌گرایی و حد و مرز داشتن امور تأکید می‌کند. یافته‌های پژوهش نشان داد که باتوجه به‌نظریه پیچیدگی، مواردی چون گرفتارشدن در شک‌گرایی مبهم، بی‌مسئولیتی، ضد بازنمایی، نفی سلسله‌مراتب، نسبی‌گرایی اخلاقی، عدم قطعیت و شکستن حد و مرزها را می‌توان چالش‌های فراروی تربیت دینی تلقی کرد و افق‌های فراروی تربیت دینی را نیز می‌توان اعتقاد به یک نیروی ماورای ماده، کل‌‌گرایی، جایگاه اراده و اختیار انسان، هدفمندی هستی، وحدت در عین کثرت، بعد پنهان و باطنی و رابطه علیت متقابل دانست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Complexity Theory Challenges and Horizons for Religious Education

نویسندگان [English]

  • Ahmad Salahshuri 1
  • Ma’sumeh Khonakdar Taresi 2
1 Assistant Professor, Buali University, Hamedan
2 MA Student (Philosophy of Education), Buali University, Hamedan
چکیده [English]

The main objective of this paper is to study the complexity theory challenges and horizons for religious education through descriptive-analytical method. Complexity theory is a survival, adaptive and evolutional theory, which can be described as the science of study of comparative systems which deals with complex problems and has its roots in biology. This theory maintains that causes in this world are very complex and that the effects are not the result of one cause and hence lays emphasis on feedback, adaptation, disturbance, autocatalysis, communication, self-organizing, high sensitivity, unknown attractions and non-linearity. The main thrust of this paper is to explain the challenges and horizons for religious education in the light of the characteristics and presuppositions of complexity theory. Religious education lays emphasis on such issues as hierarchy, absolutism, voluntariness of behavior, reality, esotericism, and certainty of boundaries. The findings of this research indicate that in the light of complexity theory, such issues as vague skepticism, no-responsibility, anti-representation, rejecting hierarchy, moral relativism, uncertainty and breaking of boundary can be considered as challenges of religious education. The horizons of religious education are faith in a metaphysical force, generalism, role of human freewill and determination, goal-orientedness of existence, unity in multiplicity, hidden and inner aspects and mutual causal relationship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Complexity Theory
  • Challenges
  • Horizons
  • religious education