دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-36965شماره 18-1720120822Comparative Study of the Cultural Experience of University Teacher Training in Iran and Germanyمطالعه تطبیقی تجربه فرهنگی تربیت مدرس در ایران و آلمان72543853FAعظیمهسادات خاکبازدانشجوی دوره دکتری برنامهریزی درسی آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170303The present research is aimed at presenting mechanisms to reform the curriculum of teachers training in universities of Iran. Typically, university teachers specialize in a certain discipline. They are mostly hired and promoted thanks to their research-related achievements, but their teaching capability does not draw much attention. When this important question is ignored in the higher education curriculum, university professors develop a cultural experience that somehow teaches them how to teach. So a comparative study which focuses on mathematics has been conducted into the cultural experience of teacher training in higher education of Iran and Germany, as a developed country. Shahid Beheshti University and Kharazmi University served as the site of the research in Iran, while in Germany the study was conducted at Hamburg University.
In the study which employed qualitative method, data has been collected through interviews and observations involving professors teaching Ph.D. courses as well as doctoral candidates in the two countries. The data has been analyzed through coding and categorization. Finally, the study reports the cultural experience differences in four major categories, namely: the professional outlook of students, the role of Ph.D. curriculum in preparing future higher education teachers, promoting Ph.D. graduates into university professors, and expanding the teaching knowledge of higher education teachers. In light of the culture of training university teachers in Iran, strategies have also been presented to reform the curriculum of university teachers training centers.پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهایی برای اصلاح برنامه درسی تربیت مدرس دانشگاه در ایران صورت گرفته است. مدرسان دانشگاه، معمولاً متخصصان رشته خود هستند و اغلب بهدلیل دستاوردهای پژوهشی خود استخدام میشوند، ارتقاء مییابند و توجه خاصی به توانایی آموزشگری آنان نمیشود. در شرایط غفلت از این مهم در برنامه درسی آموزش عالی، استادان دانشگاه، تجربیات فرهنگیای را کسب میکنند که بهنوعی شیوه تدریس را به آنان آموزش میدهد. از اینرو، مطالعهای تطبیقی در خصوص تجربه فرهنگی تربیت مدرس در آموزش عالی ایران با یک کشور توسعهیافته (آلمان) انجامشده و بر رشته ریاضی تمرکز شده است. مکان مطالعه در ایران، دو دانشگاه خوارزمی و شهید بهشتی و در آلمان، دانشگاه هامبورگ بوده است. <br />این مطالعه به روش کیفی انجام گرفته و دادههای آن از طریق مصاحبه و مشاهده بر روی تعدادی از استادان و دانشجویان دکتری در دو کشور محل مطالعه جمعآوری و از طریق کدگذاری و مقولهبندی تحلیل شده است. در انتها تفاوت تجربیات فرهنگی در چهار مقوله اصلی چشمانداز حرفهای دانشجویان، نقش برنامه درسی دوره دکتری در آمادهسازی مدرسان آینده آموزش عالی، ارتقاء فارغالتحصیلان دوره دکتری به رتبه مدرسی دانشگاه و توسعه دانش تدریس در میان مدرسان آموزش عالی، گزارش شده است. همچنین با توجه به فرهنگ تربیت مدرس در ایران، راهبردهایی بهمنظور اصلاح برنامه درسی تربیت مدرس پیشنهاد شده است.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-36965شماره 18-1720120822Virtual learning Environments, an Opportunity to Help Promote the Culture of Learningمحیطهای یادگیری مجازی، امکانی برای کمک به بهبود فرهنگ یادگیری274943854FAفرهاد سراجیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20170303The culture of learning is a new concept which has found its way into the education literature in recent decades. According to this concept all elements of curriculum, including the educational behavior of teachers and learners who interact in a learning environment, are affected by the cultural atmosphere of that environment. Through the development of information and communication technology and emergence of information society, skills such independent and lifetime learning, self-motivated and path-finding learning, and acquisition of troubleshooting, planning and decision-making skills in complicated situations have taken on more importance and are viewed as important education objectives on various levels. On the other hand, the culture of learning in Iran, which features inaction on the part of learners, weak interactions among learners, teacher-centeredness, lack of self-motivation among learners and their acceptance of data without analysis, is in contrast with education goals of information society. So the main goal of this paper is to present an operational plan to help teachers gradually push the culture of learning in the direction of factors important to information society by virtual learning environment.
This article has four parts and seeks to provide an answer to the main question. The first two sections focus on the culture of learning and characteristics of a virtual learning environment respectively. The third section focuses on gradual reformation of the culture of learning through virtual environment, and the fourth part builds on what is discussed in the first three sections to lay out the operational steps needed by teachers to gradually reform the culture of learning in the virtual environment.فرهنگ یادگیری مفهوم تازهای است که در دهههای اخیر وارد ادبیات آموزشی شده است. با توجه به این مفهوم کلیه عناصر برنامه درسی، رفتارهای آموزشی معلم و یادگیرنده که در یک محیط یادگیری با یکدیگر تعامل پیدا میکنند، از بستر فرهنگی آن محیط تأثیر میپذیرند. با توسعه فاوا و ظهور جوامع اطلاعاتی مهارتهایی مانند یادگیری مستقل و مادامالعمر، یادگیری خودانگیخته، خودرهیاب و کسب مهارتهای حل مسئله، برنامهریزی و تصمیمگیری در موقعیتهای پیچیده اولویت بیشتری یافته و از اهداف مهم آموزش و پرورش در سطوح مختلف تلقی میشوند. از طرفی فرهنگ یادگیری در ایران از حیث انفعال یادگیرنده، ضعف تعامل بین یادگیرندگان، معلممحوری، عدم خودانگیختگی یادگیرندگان و پذیرش بدون تحلیل و نقد اطلاعات با اهداف آموزش و پرورشِ جامعه اطلاعاتی مغایرت دارد. بر این اساس هدف اصلی مقاله حاضر ارائه برنامه عملیاتی برای اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری بهسمت مؤلفههای موردنظر جامعه اطلاعاتی توسط معلم از طریق محیط یادگیری مجازی است. <br /> این مقاله در چهار بخش تنظیم شده تا به سؤال اصلی طرح شده پاسخ دهد. در بخش اول فرهنگ یادگیری و در بخش دوم ویژگیهای محیط یادگیری مجازی مورد بحث قرار میگیرد. در بخش سوم اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری از طریق محیط مجازی مطرح میشود و در بخش چهارم با توجه به بخشهای قبلی، گامهای عملیاتی اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری توسط معلم در محیط یادگیری مجازی مورد بحث قرار میگیرد. <br /><br />دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-36965شماره 18-1720120822Development of a Community Education Philosophy Compatible with Islamic-Iranian Cul-ture; a Prerequisite for fundamental Change in Modern Education Systemsتدوین «فلسفه تربیتی اجتماع» متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی: پیشنیاز تحول اساسی در نظامهای تربیتی مدرن519143855FAعلیرضا صادقزاده قمصریاستادیار دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170303Expansion of modern education in the modern age has complicated the correlation between process of education and the elements of native culture. In other words, this correlation brings into sharper focus the challenge involving incompatibility between modern education systems and the native culture of societies. One factor contributing to the challenge in question is the absence of compatibility between modern education philosophy and the native culture. To deal with this challenge, development of a “community education philosophy” based on Islamic and Iranian principles within the framework of the native culture seems necessary. Commitment to such philosophy on the part of modern education institutions such as schools and universities helps them become more compatible with the native culture of an Islamic society. Of course, development of this theoretical framework to take on the challenge in question would prove effective only if 1. It relies on intellectual principles and the value system acceptable to Islamic society. 2. It is formulated through the intellectual contribution of the elite and education philosophers. 3. It is flexible in dealing with the individual education philosophy of instructors. 4. It takes account of cultural requirements and education challenges in an Islamic society. 5. Policymakers and senior managers of education institutions are committed to its provisions. 6. Agents involved in education are practically committed to it. 7. It serves as a basis for revising of the education philosophy of modern education institutions. After explaining the necessity of developing this macro theoretical framework, the present paper sets out to pinpoint the characteristics of an “education philosophy in the Islamic Republic of Iran”. Commitment to this framework is a prerequisite for fundamental change in modern education institutions in our Islamic society.با گسترش تربیت مدرن در عصر حاضر، ارتباط فرآیند تربیت با عناصر فرهنگ بومی دشوارتر گشته است و با تأکید بر این ارتباط، «چالش ناهماهنگی نظام تربیتی مدرن با فرهنگ بومی جوامع» بیشتر رخ مینماید. یکی از عوامل این چالش، وجود ناسازگاری بین فلسفه تربیتی مدرن با فرهنگ بومی است. لذا بهنظر میرسد برای مواجهه با این چالش ، باید «فلسفه تربیتی اجتماع» را با تکیه بر عناصر اسلامی و ایرانی فرهنگ بومی تدوین کنیم تا با التزام به آن، نهادهای تربیتی مدرن - نظیر دانشگاهها و مدارس - با فرهنگ بومی جامعه اسلامی ، هماهنگ شوند. البته تدوین این چهارچوب نظری ، تنها در صورتی برای مواجهه با چالش فوق، موثرخواهد بود که: 1. بر مبانی فکری و نظام ارزشی مقبول جامعه اسلامی تکیه نماید. 2. با مشارکت فکری فرهیختگان و فیلسوفان تربیتی جامعه تدوین گردد. 3. نسبت به فلسفه تربیتیِ شخصیِ آحاد مربیان، انعطافپذیر باشد. 4. مقتضیات فرهنگی و چالشهای جریان تربیت در جامعه اسلامی را مدنظر قرار دهد. 5. سیاستگذاران و مدیران ارشد نهادهای تربیتی نسبت به مفاد آن توافق نمایند. 6. عموم کارگزاران تربیت، آن را پذیرفته و نسبت به آن التزام عملی داشته باشند و 7. فلسفه تربیتی نهادهای تربیتی مدرن با توجه به آن بازسازی شود. این مقاله پس از تبیین ضرورت تدوین این چهارچوب نظری کلان، خصوصیات «فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران» را تبیین میکند و التزام به آن را پیشنیاز تحول اساسی در نهادهای تربیتی مدرن جامعه اسلامی ما میداند.<br /><br />دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-36965شماره 18-1720120822Characteristics and Necessities of Developing a Multicultural Curriculum in Iran; Review of Challenges, Presentation of Strategiesویژگیها و ضرورتهای تدوین برنامه درسی چندفرهنگی در ایران: بررسی چالشها و ارائه راهبردها9312143856FAعلیرضا صادقیاستادیار برنامه درسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170303The present paper is aimed at developing a framework for a curriculum compatible with cultural diversity in Iran. A curriculum is basically a political-cultural document and a contextualized, culture-sensitive topic which would prove effective only if its building blocks are compatible with the cultural characteristics of society and those of the learner. The present paper tries to build on descriptive-analytical method to initially examine Iran’s cultural and ethnic diversity and then argue in favor of the necessity to develop multicultural curricula from a “national” and “transnational” perspective. “Multicultural curriculum” approach and “requirements of the times” can be listed as transnational and global necessities of such curricula. As for domestic necessities, the current paper will focus on “upstream rules” and “Iran’s special geopolitical conditions”. This paper will then explain the goals of a multicultural curriculum before turning its focus to challenges associated with development of such curricula. At the end, practical strategies to introduce a multicultural curriculum, based on challenges that lie ahead and in line with upstream rules of the country, are presented for Iranian education policymakers and planners.هدف این مقاله تدوین چارچوبهای برنامه درسی متناسب با تنوع فرهنگی در ایران است. برنامه درسی اساساً یک سند سیاسی ـ فرهنگی و مقولهای زمینهمند و حساس به فرهنگ است و درصورتی اثربخش خواهد بود که عناصر تشکیلدهنده آن با ویژگیهای فرهنگی جامعه و بهتبع آن با ویژگیهای فرهنگی یادگیرنده سازوار و متناسب باشد. این مقاله میکوشد بر مبنای روش توصیفی ـ تحلیلی، ابتدا به بررسی وضعیت کنونی ایران از حیث تنوع فرهنگی و قومی پرداخته، سپس ضرورت طراحی برنامههای درسی چندفرهنگی را از دو بعد «فراملی» و «ملی» مستدل سازد. در مورد ضرورتهای فراملی وجهانیِ چنین برنامههایی، از جمله میتوان به رویکرد «برنامه درسی چند فرهنگی» و «ضرورتهای عصری» اشاره نمود. درمورد ضرورتهای داخلی نیز در این مقاله به دو الزام «قوانین بالادستی» و «شرایط خاص سیاسی و جغرافیایی ایران» اشاره خواهد شد. در ادامه، ضمن تشریح اهداف برنامه درسی چندفرهنگی، چالشهای تدوین چنین برنامههایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پایان، راهبردهای عملی استقرار برنامه درسی چندفرهنگی، بر مبنای چالشهای فرارو و نیز در راستای اسناد بالادستی کشور برای سیاستگذاران و برنامهریزان نظام تعلیم و تربیت ایران پیشنهاد شده است. <br /><br />دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-36965شماره 18-1720120822Conceptual Rethinking of Intellectual Development Serves as Cultural Foundation for Transforming the Education Systemبازاندیشی مفهومی «پرورش تفکر» همچون بستر فرهنگی تحول نظام آموزشی بر بنیاد نظریه انسان بهمنزله عامل12315143857FAسعید ضرغامیاستادیار دانشگاه خوارزمینرگس سجادیهاستادیار دانشگاه تهرانیحیی قائدیاستادیار دانشگاه خوارزمیJournal Article20170303The present research is aimed at painting an overall picture of intellectual development in which the concept, nature, characteristics and elements of intellect as well as its role in human life take center stage. This study is also meant to focus on development of intellect based on some prominent viewpoints and on theory of “human agency”. This research assumes that intellectual development of learners is instrumental in transformation of the country’s education system and to that end, the theory of human agency prepares the cultural groundwork for such overhaul.
To secure the goals of the research, comparative analysis and practical comparison have been used. Along the way some theoretical and fundamental principles including the meaning and nature of intellect, particularly as far as ontology and teleology are concerned, have been reviewed. Then the components and elements of intellect as defined by the theory of human agency and their correlation with pragmatism have been explained. Finally, based on the findings of the research, the following have been proposed for the development of intellect among learners: developing a holistic approach to learners, testing the explanations and understandings based on evidence and experience, multifaceted handling of issues from different angles, developing the creativity of learners, and setting the stage for the analysis, arbitration and ethical behavior.هدف پژوهش حاضر ترسیم خطوط کلی پرورش تفکر با نظر به مفهوم، چیستی، ویژگیها و عناصر تفکر، نقش آن در زندگی انسان و چگونگی پرورش آن در برخی دیدگاههای مطرح و بر بنیاد نظریه «انسان بهمنزله عامل» بوده است. در این پژوهش چنین فرض شده است که پرورش تفکر در فراگیران، عامل بنیادی تحول در نظام آموزشی کشورمان است و در این راه نظریه انسان بهمنزله عامل، زمینه فرهنگی چنین تحولی را فراهم میکند.<br />برای دستیابی به هدفهای پژوهش از روش تحلیل تطبیقی و نیز قیاس عملی بهره گرفته شده است. در این راه برخی مبانی نظری و بنیادی و از جمله مفهوم و ماهیت تفکر بهویژه در در دو نگرش کلی وجودشناسانه و غایتشناسانه بررسی شده است. سپس مؤلفهها و عناصر تفکر در نظریه انسان بهمنزله عامل و نسبت آن با عمل تبیین شده است. سرانجام و بر بنیاد یافتههای پژوهش، برای پرورش تفکر در فراگیران اشارهها و استلزامهایی چون نگاه کلگرایانه به فراگیر، آزمون تبیینها و استنباطها بر بنیاد شواهد و تجربهها، طرح و رویارویی با مسئله از جنبه های چندگانه و گوناگون، پرورش خلاقیت فراگیران و فراهم کردن شرایط و موقعیتهایی برای تحلیل، داوری و انجام عمل اخلاقی پیشنهاد شده است.<br /><br />دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-36965شماره 18-1720120822The Necessity of Consistency and Synergy in Iran’s Macro Education Policies in Line with Cultural Developmentهمخوانی و همافزایی سیاستهای کلان نظام آموزشی ایران در راستای توسعه فرهنگی15318643858FAمحبوبه عارفیدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170304As a goal, cultural development depends on the consistency and synergy of the elements such as policies of the education system that affect it. The main goal of this paper is to identify and determine the consistency and synergy of the policies of the education system of the Islamic Republic of Iran in keeping with cultural development indices laid out by the 2025 Perspective Document and the Fifth Development Plan Law. This library study is based on the analysis of available documents and resources.
Intellectual, aesthetic, political and social indices as well as creativity and public cultural dialogue are among cultural development indices. The 2025 Perspective Document duly envisions these indices in a very general way and lays emphasis on social education as an important part of cultural development indices. The Fifth Development Plan, however, deals with these components in more detail, but different indices do not draw equal amount of attention. An analysis of the document shows that the intellectual and aesthetic index draws more attention than others. That is followed by creativity and political, social and cultural dialogue indices. This analysis also reveals that the cultural dialogue index and consistency and synergy among its related education levels do not draw as much attention as other macro policies. The consistency and synergy between the 2025 Perspective Document and the Fifth Development Plan is noticeable, but the inner consistency of the Fifth Development Plan is not as strong as the consistency between the Perspective Document and the Development Plan.توسعه فرهنگی بهعنوان یک هدف، به هماهنگی و همافزایی عناصر تأثیرگذار بر آن، از جمله سیاستهای نظام آموزشی وابسته است. هدف اصلی این مقاله، شناسایی و تعیین وضعیت همخوانی و همافزایی سیاستهای کلان حاکم بر نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران در راستای شاخصهای توسعه فرهنگی است؛ شاخصهایی که در سند چشمانداز 1404 و قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران تعیین گردیده است. این مطالعه با روش کتابخانهای و تحلیل اسناد و منابع موجود انجام شده است. <br />شاخصهای فکری و زیباشناختی، سیاسی، اجتماعی، خلاقیت و گفتگوی فرهنگی عموماً از شاخصهای توسعه فرهنگی شناخته میشوند. این شاخصها در سند چشمانداز 1404 به تناسب ماهیت آن سند در سطح بسیار کلی، در نظر گرفتهشده و بر آموزش جامعه نیز بهعنوان بخش مهمی از شاخصهای توسعه فرهنگی تأکید شدهاست. در برنامه پنجم توسعه نیز این مؤلفهها بهطور تفصیلیتر ولی باشدت و ضعف متفاوت مدنظر بوده است. تحلیل مفاد فصول مربوط نشان میدهد که به ترتیب شاخصهای فکری و زیباشناختی، خلاقیت، سیاسی، اجتماعی و گفتگوی فرهنگی بیشتر مورد تأکید بوده و شاخص گفتگوی فرهنگی و همخوانی و همافزایی بین سطوح آموزشی مربوط به آن، در مقایسه با سایر سیاستهای کلی مذکور، کمتر موردتوجه بوده است. همچنین بین سند چشمانداز و برنامه پنجم توسعه، همخوانی و همافزایی قابلمشاهده است ولی همخوانی درونی برنامه پنجم، در حد هماهنگی میان سند چشمانداز و برنامه توسعه نبوده است. <br /><br />دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-36965شماره 18-1720120822Position of Multiculturalism in School Education and Higher Educationجایگاه چندفرهنگی در آموزش مدرسهای و آموزش عالی18720443859FAعلیرضا عراقیهگروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرکورش فتحی واجارگاهاستاد دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170304The present research is designed to examine multiculturalism in school education and its impact on higher education. It is based on the assumption that what is learned in school as far as multiculturalism is concerned does play a role in higher education and that the type of student learning is effective in promoting cultural compatibility or in throwing up obstacles in the way of higher education. The present research, which employed ethnography, involved 40 senior high school students who contributed to the study during the course of one school year. The sampling was purposive and the results of the study suggest that family and social background plays a role in students mocking other cultures, in their development of a sense of superiority and in cultural bigotry. It also indicates that there is limited religious knowledge with regard to human parity and a similar lack of knowledge among students when it comes to prominent cultural works and figures of different ethnicities. These could complicate cultural compatibility. They can also cloud rational attitudes toward cultures and interfere with efforts to prevent cultural monopolism in higher education. These in turn could set the stage for the shrinkage of the national culture as a result of inattention to native cultures, and thus create an identity crisis among Iranians.هدف از این پژوهش بررسی جایگاه چندفرهنگی در آموزش مدرسهای و تبیین آثار آن در آموزش عالی است. پیشفرض این تحقیق این است که یادگیریهای آموزش مدرسهای در زمینه آموزش چندفرهنگی بر آموزش عالی تأثیرگذار بوده و نوع یادگیریهای دانشآموزان در گسترش فضای سازگاری و توافق میان فرهنگها و یا ایجاد مانع در آموزش عالی مؤثر است. روش پژوهش در این تحقیق، روش قومنگاری و شرکتکنندگان، تعداد 40 نفراز دانشآموزانی بودهاند که در سال آخر دوره متوسطه به تحصیل اشتغال داشتهاند و در مدت یک سال تحصیلی با پژوهشگر همکاری نمودهاند. نمونهگیری تحقیق از نوع هدفمند بوده و نتایج پژوهش، وجود زمینههای خانوادگی و اجتماعی در استهزاء سایر فرهنگها، احساس برتری و تعصبات فرهنگی؛ ضعف اطلاعات دینی در خصوص برابری و برادری همه انسانها، ضعف اطلاعات دانشآموزان از شخصیتها و آثار فرهنگی برجسته را نشان میدهد. این مسائل میتواند فضای سازگاری و توافق میان فرهنگها، نگاه عقلانی به فرهنگها و پرهیز از انحصارگرایی فرهنگی در آموزش عالی را با دشواری همراه ساخته و زمینهساز کاهش خزانه فرهنگ ملی در اثر بیاعتنایی به عناصر اساسی فرهنگهای بومی گردیده و بحران هویت در شهروندان ایرانی را فراهم آورد.<br /><br />دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-36965شماره 18-1720120822The Necessity to Redefine the Role of Intellect in Transforming the Education Systemضرورت بازتعریف نقش عقل برای تحول در نظام آموزشی20524243860FAجمیله علمالهدیدانشیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170304This article pursues two goals. 1. Explain how the status of intellect has declined and its role has changed. 2. Explain the necessity to redefine intellect and its role in shaping the developments of the education system. To that end, the relations between scientific developments and the changes in the realm and status of intellect have been explained. Considering intellect a self-governing reality along with the metaphysical understanding of it as a current intelligence in the whole world gives intellect a determining role in assessment, in setting criteria for prioritization, and eventually in steering. This definition of intellect requires an understanding of the intellectual structure of the world. But, models defining movement, developed by physics and biology, are not compatible with such understanding of intellect.
Observation of intellect as a human or personal issue and an internal thing that depends on brain – viewed as subject as opposed to object – came along with the development of science and technology and interlinked instruction of science with a materialistic view. It helped promote an understanding that looked at universe as a nonintellectual, fatalistic, neutral, norm-less and goalless structure. Removal of intellect from the world and its personalization makes theoretical and practical requirements necessary to teach science. It also links education strategies with the economic policies of dominant groups. Theoretically, in order to maintain the independence of the education system and transform it in a targeted way, intellect should be redefined. On the practical front though, these two objectives depend on the role of intellect in setting goals and determining criteria to prioritize.این مقاله دو هدف را دنبال می کند: یکی شرح چگونگی افول مرتبه عقل و تغییر نقش آن و دیگری تبیین ضرورت بازتعریف عقل و نقش آن در شکلگیری تحولات نظام آموزشی. بدین منظور رابطه تحولات علم با تغییرات پدید آمده در جایگاه و قلمرو عقل شرح داده میشود. لحاظ کردن عقل بهمثابه یک حقیقت نفسالامری و برداشت متافیزیکی از آن همچون هوشمندی جاری در تمام جهان، نقش تعیینکنندهای به عقل در ارزیابی، تعیین ملاکات ترجیح و در نهایت راهبری میبخشد. این تعریف از عقل متضمن درکی ازساختار عقلانی جهان است در حالی که مدلهای تبیینکننده حرکت که در علم فیزیک و زیستشناسی توسعه یافته، با چنین برداشتی از عقل سازگار نیست.<br />ملاحظه عقل بهمثابه یک امر انسانی یا شخصی، درونی و وابسته به مغز که با عنوان ذهن و در برابر عین مورد توجه قرار میگیرد با توسعه علم و فناوری همراه شد و آموزش علم را با نگرش مادیگرا پیوند زد و به رواج برداشتی کمک نمود که جهان هستی را یک ساختار غیرعقلانی، جبری، خنثی، بیهنجار و بیهدف تلقی میکند. عقلزدایی از جهان و شخصیسازی عقل، متضمن الزامات نظری و عملی مختلف برای آموزش علم است و راهبردهای آموزشی را به سیاستهای اقتصادی گروههای مسلط گره میزند. حفظ استقلال نظام آموزشی و تحول هدفمند آن بهلحاظ نظری درگرو بازتعریف عقل است و بهلحاظ عملی به نقش عقل در هدفگذاری وتعیین ملاکات ترجیح وابسته میباشد.<br /><br />دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-36965شماره 18-1720120822Approaches that Govern Change in Iran’s Education System and Curriculum; from the Engineering Approach to Cultural Approachرویکردهای حاکم بر تغییر در نظام آموزش و برنامه درسی ایران: از رویکرد مهندسی تا رویکرد فرهنگی24327343861FAنعمتالله موسیپوردانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20170304Change is inseparable from human life. The education system and curriculum are no exception. Planning and implementation are essential to the pursuit of change. Measures taken in this regard constitute experience for education systems. The experience in question can be classified under “cultural” and “engineering” approaches. Under the cultural approach, change is initiated at the request of the audience and is gradually ushered in through participation and planning. In the engineering approach though, changes, which is ordered to achieve an ideal, is planned by experts and implemented according to a specific timeline. The main focus of the cultural approach is to make things look desirable, while the focus of the engineering approach is to render things desirable. That is why the pivotal principle of the cultural approach is freedom, and the mainstay of the engineering approach is justice. Both approaches have strong points to defend. When it comes to “helping achieve” the engineering approach has more to offer. But when it comes to “achieving” the cultural approach is more capable. From a timing and achievement perspective, the two approaches are different too. The engineering approach is fast-yielding but transitional. The cultural approach is slow-yielding but lasting. Evidence shows that over the past century, in order to launch a new education and curriculum system and make up for previous failure to keep up with the progress of the modern civilization, Iranians have resorted to the engineering approach to initiate change in education. They have had some achievements as far as development of the education system on the surface is concerned. But there is doubt the real achievements have been desirable. The time spent on realization of these surface achievements has been acceptable, though. تغییر، موضوعی جداییناپذیر از حیات انسانی است. نظام آموزش و برنامه درسی نیز از این قاعده عام خارج نیست. پیگیری تغییر نیازمند برنامهریزی و اجراست. اقدامات بهعمل آمده در این زمینه، تجربیاتی را برای نظامهای آموزشی پدید آورده است. این تجارب را میتوان تحت دو رویکرد عمده با عناوین «فرهنگی» و «مهندسی» طبقهبندی کرد. در رویکرد فرهنگی، تغییرات به درخواست مخاطب آغاز و با مشارکت، برنامهریزی و بهصورت تدریجی به اجرا گذاشته میشود. در رویکرد مهندسی، تغییرات به دستور و برای رسیدن به مطلوب آرمانی آغاز میگردد، توسط متخصصان برنامهریزی شده و بر اساس برنامه زمانبندی مقرر به اجرا گذاشته میشود. عنایت اصلی رویکرد فرهنگی به «مطلوبنمایی» و عنایت اصلی رویکرد مهندسی به «مطلوبسازی» است. بههمین دلیل، اصلِِ محوری در رویکرد فرهنگی «اصل آزادی» و اصلِ محوری در رویکرد مهندسی «اصل عدالت» است. این دو رویکرد دارای شواهدی برای دفاع هستند: در جایی که اعتقاد به «رساندن» است، رویکرد مهندسی و در جایی که اعتقاد به «رسیدن» است، رویکرد فرهنگی قابلیتهای بیشتری دارد. این دو رویکرد از حیث زمان و دستاورد نیز متفاوتاند: رویکرد مهندسی «زودبازده اما گذرا» و رویکرد فرهنگی «دیربازده اما ماندگار» است. شواهد نشان میدهد که طی یکصد سال گذشته، ایرانیان برای استقرار نظام نوین آموزش و برنامه درسی و جبران عقبافتادگی از پیشرفتهای تمدنی مدرن، با توسل به رویکرد مهندسی به تغییرات آموزشی پرداختهاند و از حیث توسعه ظاهری نظام آموزشی، دستاوردهایی قابلتوجه کسب کردهاند. اما اینکه دستاوردهای واقعی آن مطلوب باشد، جای تردید است؛ هر چند که زمان مصروف برای تحقق ظواهر، مقبول بوده است! <br /><br />دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-36965شماره 18-1720120822Family Culture: An Overlooked Question in Systematizing Home-school Interactionsفرهنگ خانواده: مبنای مغفول در ساماندهی تعاملات خانه و مدرسه27529343862FAمحمود مهرمحمدیاستاد دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170304Unlike in the past, the role of families in the upbringing of children should not be thought of as a marginal one. On the one hand, social developments have dented the authority and credibility of schools as modern and specialized institutions. On the other hand, the same social developments have given families a more prominent role to play. This new balance has necessitated a revision of the quality of education-related interaction between home and school. The assumption of this paper is that neither school nor family is to be eliminated during the course of this decline and rise in roles and that the present school-centeredness of education will not be replaced by home-centeredness. Establishment of constructive interaction between these institutions, in order to improve the education-related performance of students, calls for speculative efforts. Assumptions that the existing pattern is sufficient are troublesome. The author of this paper has built on the topic of “family culture” to explore and speculate in this field. Variety and incompatibility of cultures within families, also known as variety of family curriculum, makes it necessary to recognize pluralism which gives top priority to planning and adoption of measures on a local scale or with interference of school. However, this perspective does not deny systematic interactions at levels higher than school.برای خانواده نباید مانند گذشته نقش حاشیهای در جریان تربیت فرزندان در نظر گرفت. اولاً از اقتدار و اعتبار نهاد مدرن و تخصصی مدرسه در سایه تحولات اجتماعی کاسته شده و ثانیاً در سایه همین تحولات بر نقش خانواده افزوده شده است. این کاهش و افزایش همزمان، بازنگری در کیفیت تعاملات تربیتی خانه و مدرسه را ضروری میسازد. فرض این نوشتار بر آن است که در جریان قبض و بسط نقشها، هیچیک از دو نهاد خانواده و مدرسه از صحنه حذف نخواهند شد و «مدرسهمحوری» در حال حاضر به «خانوادهمحوری» در آینده تبدیل نمیشود. برقراری تعاملات سازنده میان این دو نهاد ، با محوریت بهبود بخشیدن به عملکرد تربیتی دانشآموز، نیازمند کوششهای نظرورزانه است و تصور بسندگی الگوی موجود مشکلزا ارزیابی میشود. نگارنده با اتکاء به مقوله «فرهنگ خانواده» به کاوش و نظرورزی در این قلمرو پرداخته است. مدعای اصلی نیز چنین است که بهدلیل گونهگونی و ناهمسانی فرهنگها در محیط خانواده یا اصطلاحاً برنامههای درسی متفاوتی که فرزندان در سطح خانواده تجربه میکنند، لازم است تکثر را با محوریت قائل شدن برای برنامهریزیها و اتخاذ تدابیر با طراز محلی، یعنی با عاملیت و مدخلیت مدرسه، بهرسمیت بشناسیم. گرچه در این نگاه تعاملات سامانیافته در سطوح بالاتر از مدرسه نیز مورد انکار قرار نمیگیرد. <br /><br />دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-36965شماره 18-1720120822Managerial Requirements of Fundamental Change in Education Systemالزامات مدیریتی تحول بنیادین در آموزش و پرورش29532343863FAمهدی نوید ادهمدبیر کل شورای عالی آموزش و پرورشJournal Article20170304After initial ratification of a document to bring about fundamental change in the education system and its subsequent approval by the Supreme Cultural Revolution Council, the transformational document was communicated to the Education Ministry for implementation. Without a doubt, introduction of transformational mechanisms in a huge organization such as the Education Ministry requires efficient and effective management so that it could make maximal use of resources and create an effective interaction among the elements of the process of change to set the stage for realization of the objectives of transformation.
The present paper seeks to examine the managerial requirements of fundamental change in order to explore and measure a set of dos and don’ts governing planning, arrangement, direction and leadership, as well as supervision and control involving the transformation of the education system. Commitment to this set of dos and don’ts facilitates the realization of the objectives, minimizes costs and maximizes productivity in order to help promote the effectiveness and efficiency of the transformation.پس از تصویب «سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش» و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی، این سند تحولآفرین جهت اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است. بیشک، تدارکِ سازوکارهای تحولی در سازمان بزرگ و گسترده آموزش و پرورش نیازمند «مدیریت کارآمد و اثربخش» است تا بتواند با استفاده حداکثری از امکانات و منابع موجود و برقراری تعامل فعال و اثربخش با ارکان سهیم و مؤثر در فرایند تحول، زمینه تحقق اهداف تحول را فراهم آورد. <br />این مقاله درصدد است تا با بررسی الزامات مدیریتی تحول بنیادین، مجموعهای از بایدها و نبایدهای حاکم بر فرایند برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری، نظارت و کنترل تحول آموزش و پرورش را واکاوی و احصاء نماید تا التزام به این مجموعه، امکان دستیابی به اهداف تحولی را تسریع و تسهیل نماید و با صرف حداقل هزینه و کسب حداکثر بهرهوری بتوان اثربخشی و کارآمدی حرکت تحولی را ارتقاء بخشد.<br /><br />