دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369662420140301Empirical Study of Relationship between Religiosity and Meaningfulness of Life in a Student Com-munityرابطه دینداری با معناداری زندگی در یک جمعیت دانشجویی73015138FAسیدحسین سراجزادهدانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمیفرشید رحیمیکارشناسیارشد جامعهشناسیJournal Article20160528The study of the function of religion in creating meaning in man’s individual life and its social effects is one of the significant subjects in sociology of religion. The significance of meaning in life stems from the fact that with the advent of the modern world, the traditional value systems encounter a challenge and the volatility of the modern world life, its multiple of meanings and its various narrations, have landed man in bewilderment and caused him anxiety.
Sociologist of religion, with different intellectual orientations, have agreed that religion has the power to justify happiness or unhappiness of man and plays its role and function mainly by formulating human experiences in a regular and interpretable framework and finally works as a firmament for creating meaning.
The present paper is an attempt to measure the relationship between religiosity and meaningfulness of life through an empirical study. The sample of this study included 372 students of the Kharazmi University. The data were collected by questionnaire for this survey.
The findings of the study indicate that religiosity has a positive direct relationship with meaningfulness of life, while among different aspects of religiosity, the creedal dimension has the highest level of positive relations, while its ritualistic aspect has the weakest relation. The connotations of these data have been analyzed as well.مطالعه کارکرد معنابخشی دین در حیات فردی و تأثیرات اجتماعی آن یکی از موضوعات مهم در جامعهشناسی دین است. اهمیت معنا در زندگی از آنجا ناشی میشود، که با ورود به جهان مدرن، نظامهای ارزشی سنتی با چالش مواجه شدند و سیال بودن جهان زندگی مدرن، کثرت معناها و روایتهای متعدد از آن، انسانها را دچار سرگشتگی و اضطراب کرد. جامعهشناسان حوزه دین، با جهتگیریهای فکری مختلف، عمدتاً بر این نظر واقف بودهاند که دین قدرت توجیه شوربختی و خوشبختی انسانها را دارد؛ که عمدتاً از طریق قرار دادن تجربیات انسانها در چارچوبی منظم و تفسیرپذیر ساختن آنها، نقش و کارکرد خود را ایفا میکند و در نهایت بهسان سپهری معنابخش عمل میکند. این پژوهش در پی آن است تا رابطه دینداری با معناداری زندگی را، بهصورت تجربی با نمونهای 372 نفره از دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران آزمون کند. مطالعه بهصورت پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. بر اساس یافتههای تحقیق، دینداری با معناداری زندگی رابطه مثبت و مستقیم دارد؛ در میان ابعاد دینداری، بعد اعتقادی دارای بیشترین رابطه مثبت و بعد مناسکی دارای کمترین رابطه است. در این مقاله دلالتهای این یافتهها مورد تحلیل قرار گرفتهاند.http://www.jsfc.ir/article_15138_0343018f7be55367f9fd0cd0ec498af8.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369662420140301The Ways of Representation of Consumption in Cinematic Films of the Reconstruction Eraشیوههای بازنمایی مصرف در فیلمهای سینمایی دوره سازندگی316315139FAمهدی سلطانی گردفرامرزیدانشجوی دکتری ایرانشناسی دانشگاه شهید بهشتیفاطمه محمدیکارشناسارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهرانJournal Article20160528From sociological point of view, films represent our conceptions of fundamental social, economic and political problems and shape the ways we think about these problems. Among the fundamental problems that film represents, the issue of consumption is of high significance which is reflected in the relationship of film personages with the consumer goods. The present article is an attempt to explain the way of representation of consumption in cinematic films of the Reconstruction Era. The main question of the present paper is: how consumption is represented and intertwined with the social identity of the actors in the cinematic films of the Reconstruction Era (1989-1996) Research methodology employed in this research is semiotics through which four films produced during the period under study have been analyzed. The findings of the research indicate that connoted consumption is shameful, i.e. the personages of the film are shameful of their own consumerism and censure themselves when they look at the poor people of the lower stratum and their low consumptions.از رویکرد جامعهشناختی، فیلمها تصورات ما درباره مسائل بنیادین اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بازنمایی میکنند و بهشیوههایی که ما درباره این مسائل میاندیشیم، شکل میدهند. در میان مسائل بنیادینی که فیلمها بهبازنمایی و برساخت آنها میپردازند مقوله مصرف از جایگاه مهمی برخوردار است که در مناسبات شخصیتهای فیلمها با کالاهای مصرفی تجلی مییابد. مقاله حاضر میکوشد تا چگونگی بازنمایی مصرف در فیلمهای سینمایی دوره سازندگی را مورد مطالعه قرار دهد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که مصرف چگونه در فیلمهای سینمایی دوره سازندگی (1368 تا 1375)، بازنمایی و با هویتهای اجتماعی کنشگران فیلمها گره خورده است؟ روش تحقیق در این مطالعه، روش تحلیل نشانهشناسی است که با بهکارگیری آن، چهار فیلم سینمایی ساختهشده در این دوره مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهند که در فیلمهای سینمایی این دوره، مصرف دلالتمند شرمزدگی است؛ بدین معنا که شخصیتهای فیلمها از مصرفگرایی خود شرمسارند و ضمن نگاه به مردم فقیر طبقه پایین و مصرف محقرانه آنها، خود را سرزنش میکنند.http://www.jsfc.ir/article_15139_29f822ea75fed6bc66255977b7c3ff15.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369662420140301An Analysis of Development of Iran’s Knowledge Economy on the Basis of 1404 Visionتحلیل توسعه اقتصاد دانش ایران بر اساس سند چشمانداز 1404659715140FAیعقوب انتظاریاستادیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالیحسن محجوبدانشجوی دکتری دانشگاه تهرانJournal Article20160528In order to develop a knowledge-based economy and reduce its gap with the developed countries, Iran has but to adopt the policy of knowledge-based development. Knowledge-based development requires a dynamic and vibrant knowledge economy. Effective planning and policymaking for development of Iran’s knowledge economy requires a proper understanding of the existing situation and its developments compared to other countries. Therefore, attempts have been made in this research to compare the developments of Iran’s knowledge economy with those of the regional countries during the past fifteen years. In this regard, while developing a new conceptual framework for knowledge economy, a combinatory index, including elements of knowledge industry, knowledge-based industries, learning society, information society and knowledge government, was made for this concept. The measurement of the combinatory index on the basis of international data and experts’ views indicates that the condition of knowledge economy in Iran during the past 15 years has considerably improved. In fact, Iran’s rank was upgraded from 17 in 1995 to 6 in 2010. However, the development of components of knowledge economy was not balanced. In order to preserve the balance and sustainability of development of Iran’s knowledge economy, the weaknesses of infrastructures of information technology and knowledge government must be removed; commercialization of research results and innovations must be expanded; and investment in research and education should be increased. If these shortcomings are removed during the fifth and sixth development plans, one can expect Iran to achieve the first rank in the region in 2025.ایران برای ساخت اقتصاد دانشبنیان و کاهش شکاف توسعه خود با کشورهای پیشرفته، راهی جز «توسعه دانشبنیان» ندارد. توسعه دانشبنیان، نیازمند «اقتصاد دانش» پویا و بالنده است. سیاستگذاری و برنامهریزی اثربخش برای توسعه «اقتصاد دانش ایران»، نیازمند شناخت وضعیت موجود و تحولات آن در مقایسه با سایر کشورها است. بنابراین، در مقاله حاضر تحولات اقتصاد دانش ایران در 15 سال گذشته در مقایسه پویا با کشورهای منطقه تحلیل شده است. در این راستا، ضمن توسعه چارچوب مفهومی جدید برای اقتصاد دانش، شاخصی ترکیبی شامل مؤلفههای صنایع دانش، صنایع دانشبنیان، جامعه یادگیری، جامعه اطلاعاتی و دولت دانش برای این مفهوم ساخته شده است. محاسبه شاخص ترکیبی با استفاده از دادههای بینالمللی و نظر کارشناسان نشان میدهد که وضعیت اقتصاد دانش ایران در 15 سال گذشته بهبود قابلتوجهی داشته است. بهطوریکه رتبهاش در میان کشورهای منطقه از 17 در سال1995 به 6 در سال 2010 ارتقاء یافته است. البته توسعه مؤلفههای اقتصاد دانش متوازن نبوده است. برای حفظ توازن و پایداری در توسعه اقتصاد دانش ایران، باید ضعفهای زیرساختی در فناوری اطلاعات و دولت دانش از بین برود؛ تجاریسازی نتایج تحقیقات و اختراعات توسعه داده شود؛ و سرمایهگذاری در تحقیقات و آموزش افزایش یابد. اگر این ضعفها در طول برنامههای پنجم و ششم توسعه برطرف شوند، میتوان انتظار داشت که ایران در سال 1404 به مقام اولی منطقه دست یابد.http://www.jsfc.ir/article_15140_74a88366ffb794847d9d113feff23ea1.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369662420140301School Culture and Academic Alienation: Mediating Role of Basic Psychological Needsفرهنگ مدرسه و ازخودبیگانگی تحصیلی؛ نقش واسطه نیازهای روانشناختی اساسی9911615141FAحسن قلاوندیاستادیار مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیهجواد امانی ساریبگلودانشجوی دوره دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریزمحمدتقی غلامیکارشناسارشد روانشناسی تربیتیپروا اکبری سورهکارشناسارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیتJournal Article20160528Alienation is a problem that some of the students are afflicted with during their study. Alienated students usually turn into adults who are afflicted with social alienation and lack of political and economic capabilities. According to self-determination theory, the living environment as well as basic psychological needs of the students affect their alienation. The main objective of this paper is to study the relationship between school culture with academic alienation in the light of the intermediary role of basic psychological needs. Hence, 289 students of intermediate schools of the city of Qum were selected through cluster sampling who responded to the questions of the following questionnaire: Academic Alienation, School Culture and Basic Psychological Needs. Structural equation modeling was used to analyze the data. The results of the research indicate that basic psychological needs play an intermediary role in relationship between school culture and academic alienation. Basic psychological needs has a significant negative effect on academic alienation and the effect of school culture on basic psychological needs is significant and positive. Overall, the tested model had sufficient fitness and predicted 60 percent of variance in academic alienation.ازخودبیگانگی مشکلی است که عدهای از دانشآموزان در طی تحصیل دچار آن میشوند. دانشآموزان ازخودبیگانه عموماً تبدیل به بزرگسالانی میشوند که دچار ازخودبیگانگی اجتماعی بوده و از لحاظ سیاسی و اقتصادی نیز فاقد توانایی هستند. بر اساس نظریه خودتعیینگری، محیط زندگی و نیازهای روانشناختی اساسی دانشآموزان بر ازخودبیگانگی آنان تأثیر میگذارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ مدرسه با ازخودبیگانگی تحصیلی با توجه به نقش واسطهای نیازهای روانشناختی اساسی است. بدین منظور، 289 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان قم با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامههای ازخودبیگانگی تحصیلی، فرهنگ مدرسه و نیازهای روانشناختی اساسی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که در ارتباط فرهنگ مدرسه با ازخودبیگانگی تحصیلی، نیازهای روانشناختی اساسی نقش واسطهای دارد. نیازهای روانشناختی اساسی نیز اثر منفی و معنیداری بر ازخودبیگانگی تحصیلی دارد. اثر فرهنگ مدرسه بر نیازهای روانشناختی اساسی نیز، مثبت و معنیدار است. بهطور کلی مدل آزمون از برازش مناسبی برخوردار بوده و 60 درصد از تغییرات ازخودبیگانگی تحصیلی را تبیین نمود.http://www.jsfc.ir/article_15141_327f903879a6ebe979b1c6821d31800a.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369662420140301Complexity Theory Challenges and Horizons for Religious Educationچالشها و افقهای نظریه پیچیدگی برای تربیت دینی11713915142FAاحمد سلحشوریاستادیار دانشگاه بوعلیسینا همدانمعصومه خنکدارطارسیکارشناسیارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه بوعلیسینا همدانJournal Article20160528The main objective of this paper is to study the complexity theory challenges and horizons for religious education through descriptive-analytical method. Complexity theory is a survival, adaptive and evolutional theory, which can be described as the science of study of comparative systems which deals with complex problems and has its roots in biology. This theory maintains that causes in this world are very complex and that the effects are not the result of one cause and hence lays emphasis on feedback, adaptation, disturbance, autocatalysis, communication, self-organizing, high sensitivity, unknown attractions and non-linearity. The main thrust of this paper is to explain the challenges and horizons for religious education in the light of the characteristics and presuppositions of complexity theory. Religious education lays emphasis on such issues as hierarchy, absolutism, voluntariness of behavior, reality, esotericism, and certainty of boundaries. The findings of this research indicate that in the light of complexity theory, such issues as vague skepticism, no-responsibility, anti-representation, rejecting hierarchy, moral relativism, uncertainty and breaking of boundary can be considered as challenges of religious education. The horizons of religious education are faith in a metaphysical force, generalism, role of human freewill and determination, goal-orientedness of existence, unity in multiplicity, hidden and inner aspects and mutual causal relationship.هدف اصلی این پژوهش بررسی چالشها و افقهای نظریه پیچیدگی برای تربیت دینی است. روش پژوهش این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است. نظریه پیچیدگی یک نظریه حیاتی، تکاملی و انطباقی است و میتوان گفت که این نظریه علم مطالعه سیستمهای انطباقی است و با مسائل پیچیده سروکار دارد و اساساً ریشه در بیولوژی دارد. این نظریه تأکید میکند که در جهان علتها بسیار پیچیدهاند و نتایج تنها بایک علت اتفاق نمیافتند و بر ویژگیهایی مانند بازخورد، انطباق، آشفتگی، خود تحلیلی، ارتباط، خودسازماندهی، حساسیت بالا، جاذبههای ناآشنا، غیرخطیبودن تأکید میکند. این مقاله بهدنبال آن است که باتوجه به ویژگیها و پیشفرضهای نظریه پیچیدگی، چالشها و افقهای فراروی تربیت دینی را بیان کند. تربیت دینی بر اموری مانند سلسلهمراتب، مطلقگرایی، ارادیبودن رفتار، واقعیت، باطنگرایی و حد و مرز داشتن امور تأکید میکند. یافتههای پژوهش نشان داد که باتوجه بهنظریه پیچیدگی، مواردی چون گرفتارشدن در شکگرایی مبهم، بیمسئولیتی، ضد بازنمایی، نفی سلسلهمراتب، نسبیگرایی اخلاقی، عدم قطعیت و شکستن حد و مرزها را میتوان چالشهای فراروی تربیت دینی تلقی کرد و افقهای فراروی تربیت دینی را نیز میتوان اعتقاد به یک نیروی ماورای ماده، کلگرایی، جایگاه اراده و اختیار انسان، هدفمندی هستی، وحدت در عین کثرت، بعد پنهان و باطنی و رابطه علیت متقابل دانست.http://www.jsfc.ir/article_15142_d0743f793583ca95d6e9dae8c925221d.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369662420140301Effects of Globalization on Cultural Diplomacy with Emphasis on Peace-building Theoryتأثیر جهانیشدن بر دیپلماسی فرهنگی با تأکید بر نظریه صلحسازی14116115143FAامیر مسعود شهرامنیااستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهاننازنین نظیفی نائینیکارشناسیارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20160528Cultural diplomacy is the main pillar of public diplomacy and soft power in relations among states. Globalization is a key factor in practicing diplomacy. The process of globalization, particularly in its cultural aspect, can provide an opportunity for cultural diplomacy in the global space. The objective of the present research is to find out the effects of globalization on the approach of cultural diplomacy and within the framework of peace-building theory explain the opportunities of globalization for cultural diplomacy. The findings of the research show that culture, globalization and international relations are increasingly becoming dependent on each other, for domination of these three would empower the countries to become more powerful, more effective in cooperation, more peace-builders and would strengthen solidarity. This goal will be achieved by adopting cultural diplomacy in relations among states.دیپلماسی فرهنگی بهعنوان رکن اصلی دیپلماسی عمومی و قدرت نرم در روابط بین کشورها مورد توجه است. جهانیشدن نیز عاملی کلیدی برای تمرین دیپلماسی است. پروسه جهانی شدن بهویژه در بُعد فرهنگی خود، میتواند فرصتهایی برای دیپلماسی فرهنگی در فضای جهانی ایجاد کند. این پژوهش در صدد شناخت تأثیر جهانی شدن بر رهیافت دیپلماسی فرهنگی است و با تأکید بر «نظریه صلحسازی»، فرصتهای جهانیشدن برای دیپلماسی فرهنگی را تبیین میکند. نتایج حاصله نشان میدهد فرهنگ، جهانیشدن و روابط بینالمللی، بهطور فزایندهای در حال وابستهشدن بهیکدیگرند، چرا که تسلط بر این سه، کشورها را برای قدرتمندشدن و تأثیر بر همکاری، صلح و همبستگی توانمند میسازد و این مهم با اتخاذ دیپلماسی فرهنگی در جریان روابط کشورها محقق خواهد گشت.http://www.jsfc.ir/article_15143_1f630d5d3a3fc01da4546c1a7a44127c.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369662420140301An Assessment of Relative Effectiveness of Provinces in Economic Indexes of Culture during the Third and Fourth Development Plans: Data Envelop Analysisارزیابی کارایی نسبی استانهای کشور در شاخصهای اقتصادی فرهنگ طی برنامه سوم و چهارم توسعه؛ رویکرد تحلیل پوششی دادهها16318315144FAاسماعیل شاهطهماسبیدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل دانشگاه تربیت مدرسحامد طاهریکارشناسیارشد علوم اقتصادیسارا شمسالهیکارشناسیارشد مدیریت بازرگانیJournal Article20160528One of the issues preoccupying economic planners is effectiveness of different enterprises working in economic sector. Culture is an important pillar of the society that through ensuring effectiveness in economic sense brings about effective developments in the society. The main objective of the present paper is to determine and analyze the effectiveness data of provinces in economic indexes of culture. By employing data envelop analysis method and using the existing data related to 2000-2007 as well as the official cultural statistics, attempts have been made to measure the capability of each province or their relative effectiveness in utilizing the existing resources in the cultural sector. The findings of the research indicate that during the Third Development Plan, Tehran, Qum and Kerman provinces enjoyed the highest effectiveness figures. During the first three years of the Fourth Development Plan, Tehran, with a great gap, is still at the top of the effectiveness table. Compared to the Third Development Plan, the highest decline in effectiveness goes to Kerman, Qum and Sistan provinces. Also, the highest increase in effectiveness figures belong to East Azarbaijan, Chahar Mahal-o-Bakhtiari, Hormozgan and Lurestan provinces. The sensitivity index analysis shows that the productions of the State-run Television was the most sensitive model index, while Semnan Province had the highest effectiveness.یکی از مواردی که همواره ذهن برنامهریزان اقتصادی را بهخود مشغول داشته، وجود کارایی در عملکرد بنگاههای مختلف حاضر در اقتصاد است. بخش فرهنگ بهعنوان یکی از ارکان مهم جامعه است که میتواند با تضمین کارایی در مفهوم اقتصادی، تحولات تأثیرگذاری را در جامعه فراهم آورد. در این راستا این تحقیق با هدف تعیین و تحلیل ارقام کارایی نسبی استانها در شاخصهای اقتصادی فرهنگ انجام گرفته است. این مقاله بهکمک روش تحلیل پوششی دادهها و با استفاده از دادههای مربوط به سالهای 1379-1386 و نیز استفاده از منابع رسمی آمارهای فرهنگی، قابلیت هر یک از استانها و در واقع کارایی نسبی استانها را در استفاده از منابع موجود در بخش فرهنگ میسنجد. نتایج نشان میدهد در برنامه سوم، استانهای تهران، قم و کرمان در صدر مقدار کارایی قرار دارند، در سه سال ابتدایی برنامه چهارم همچنان تهران با اختلاف در صدر جدول کارایی قرار دارد. نسبت به برنامه سوم بیشترین کاهش را استانهای کرمان، قم و سیستان داشتهاند. همچنین بیشترین افزایش مقدار کارایی مرتبط با آذربایجان شرقی، چهارمحالبختیاری، هرمزگان و لرستان میباشد. در تحلیل حساسیت شاخصها، تولیدات صداوسیما دارای حساسترین شاخص مدل بوده و استان سمنان بهترین کیفیت کارایی را داشته است.http://www.jsfc.ir/article_15144_47477d7752d002dcaf0bbc73831ea460.pdf