دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
6
22
2013
09
01
بررسی نحوه هویتیابی دینی بازیگران مؤنث بازی ویدئویی سیمز در تقابل با بازی
7
33
FA
حامد
حاجیحیدری
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
h.h.heidari@gmail.com
سیدمهدی
دبستانی
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
mahdi.dabestani@gmail.com
بازیهای ویدئویی بهعنوان یکی از اثرگذارترین و محبوبترین رسانههای پیرامون ما در عصر حاضر شناخته شدهاست. این مقاله، با نگاه به بازی «سیمز 3» به نحوه تأثیر این رسانه در هویتیابی دینی بازیگران میپردازد. ویژگیهای مهمی چون زمینههای فرهنگی و مذهبی مخاطب و مشارکت وی در ساخت روایت در بازی در تاثیرپذیری او مؤثرند. مدل پایه رمزگذاری ـ رمزگشایی استوارت هال بهکمک مؤلفههای دیگری از جیمز گی که برای «تعمیق» و «کاربردیتر کردن» این مدل جهت بازیهای ویدئویی مناسب دیده شدهاند، راهنمای محقق در این زمینه میباشد. روش کار در این تحقیق بر اساس مصاحبه عمیق با بازیگران بازی سیمز 3 و مشاهده نحوه تعامل آنان با بازی میباشد و نتایج کار نیز نشان میدهد که هرچند در موارد جزئی مقاومتهایی از سوی بازیکنان در برابر ایدئولوژی بازی دیده میشود، اما بازیکنان در برابر هژمونی اصلی بازی که ترویج مصرفگرایی است، توان مقاومت نداشته و در دستهبندی هال در رمزگان غالب میگنجند.
نظریه دریافت,بازی ویدئویی,سیمز 3,هویتیابی,سایبرفضا,سایبورگ,رسانه تعاملی,مصرف,مصاحبه عمیق
http://www.jsfc.ir/article_15331.html
http://www.jsfc.ir/article_15331_e196391367486eb5ac7044122fdd3380.pdf
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
6
22
2013
09
01
ساختار قداستبخشی نوپدید؛ موردپژوهی یک شماره از نشریه دانش یوگا
35
60
FA
بهزاد
حمیدیه
استادیار دانشگاه تهران
hamidieh1351@gmail.com
گروههای نوپدید معنویتگرا که فعالیت آنها در پنج دهه اخیر کاملاً مشهود است، برای مخاطبین خود، فضایی ایجاد میکنند که بیشباهت به فضای قدسی ادیان سنتی نیست. مقاله حاضر یک موردپژوهی در این زمینه است که با مطالعهای تطبیقی، یک شماره از مجله «دانش یوگا» را میکاود و ساختار قداستبخشی موجود در آن را مورد تحلیل قرار میدهد. پرسش اصلی آن است که چه تمایز یا تمایزاتی میان این نوع ساختار قداستبخشی و ساختار قداستبخشی ادیان سنتی وجود دارد. با بهرهگیری از تحلیل ردولف اتو از «امر قدسی» و با تحلیل مطالب مندرج در مجله دانش یوگا، میتوان دید که نوعی ساختار تقدیس وجود دارد (ساختار تقدیس نوپدید)که همانند ساختار تقدیس در ادیان اصیل (ساختار تقدیس سنتی) دارای چهار عنصر اساسی است: امر مینوی واقعی، بیانناپذیر و بیهمتا، احساس مهابت در رویارویی با آن، احساس جذبه و احساس رازناکی. اما در عین حال، عناصر یادشده در «تقدیس نوپدید»، دارای تمایزاتی آشکار نسبت به «تقدیس سنتی» هستند. این تمایزات عمدتاً اومانیستی بودن ساختار «تقدیس نوپدید» را (که دستکم در برخی جنبشهای نوپدید دینی قابل مشاهده است) نشان میدهند.
گروههای معنویتگرای نوپدید,جنبشهای نوپدید دینی,امر قدسی,اومانیسم,ساختار تقدیس نوپدید,ساختار تقدیس سنتی
http://www.jsfc.ir/article_15332.html
http://www.jsfc.ir/article_15332_0736ac3a15c5b181b6b56268f85c71bc.pdf
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
6
22
2013
09
01
تجارت مرزی و تفسیر مردم از تغییراتِ جهانزیست خانواده
61
84
FA
امید
قادرزاده
استادیار جامعهشناسی دانشگاه کردستان
ogh1355@gmail.com
احمد
محمدپور
استادیار جامعهشناسی دانشگاه بوعلیسینا همدان
a.mohammadpur@gmail.com
امید
قادری
کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه کردستان
omidghaderi1@gmail.com
مقاله حاضر به روش کیفی و با هدف بررسی چگونگی تفسیر مردم منطقه مرزی مریوان درخصوص تغییرات در حوزه نظام خانواده به تأثر از پدیده تجارت مرزی صورت گرفته است. یافتههای تحقیق بهکمک تکنیک مصاحبه عمیق، مشاهده مشارکتی و اسناد و مدارک گردآوری گشتهاند و برای تحلیل دادهها نیز روش نظریه زمینهای استفاده شده است. با کمک روش نمونهگیری نظری و هدفمند با 28 نفر از مطلعین کلیدی مصاحبه شده تا اشباع نظری حاصل گردد. دادههای گردآوری شده در قالب 38 مفهوم اساسی، 5 مقوله عمده و نهایتاً یک مقوله هسته کُدگذاری و تحلیل شدهاند. 5 مقوله عُمده عبارتاند از: رشد مخرب و ناموزون اقتصاد منطقه، گسست پیوندهای خانوادگی، استحاله ارزشهای وفاداری، زوال آمریت نهادین و نمادین والدین و لغزش بنیانهای خانواده. مقوله هسته نیز که دیگر مقولات کُلی را شامل میشود مقوله «جهانزیست شکننده» نهاد خانواده است. توأمان سعی شده است تا از وضعیت برساخت شده نهاد خانواده، تبیینی انتقادی نیز ارائه گردد.
تجارت مرزی,تغییرات خانواده,جهانزیست,شهرستان مریوان,نظریه زمینهای
http://www.jsfc.ir/article_15333.html
http://www.jsfc.ir/article_15333_0967d9950ac0b0998ec6505989f2b401.pdf
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
6
22
2013
09
01
تحلیل و نقد گفتمان هایدگری فردید
85
104
FA
حسین
روحانی
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
hosseinroohani65@gmail.com
علیرضا
آقاحسینی
استادیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
alireza.aghahosseini@gmail.com
با وجود بصیرتهای قابلتأمل در اندیشه فردید، نقدهایی نیز به اندیشه او وارد است. فردید اساساً مخالف فلسفه و هر نوع تفکر منطقی و استدلالی است و این درحالی است که در قرآن کریم جابهجا و به دفعات بر اهمیت استدلالورزی تأکید شده است. در باب حکمت تاریخ فردید نیز تردیدهای بسیاری مطرح است. فردید مبدأ تاریخ دیروز را یونان زمان افلاطون میداند و پرسشی که میتوان مطرح نمود این است که آیا پیش از آن دوره، تمام بشریت دردوره امت واحده پریروزی بودند و همه یکتاپرست و بدون طبقات و بهدور از هر نوع نفسانیت بودند؟! نکته دیگر اینکه تفسیر فردید از غربزدگی و جهانشمولی و تعاریف و تفاسیر مترتب بر آن، دعاویی است که او نمیتواند براهین مقنعی را جهت اثبات مدعاهایش در این باب اقامه کند و این نقطه ضعف بزرگی در منظومه فکری او بهشمارمیآید.
تکنولوژی,سوبژکتیویسم,فردید,هایدگر
http://www.jsfc.ir/article_15386.html
http://www.jsfc.ir/article_15386_81609631440aa0d6abba2e08325f9b15.pdf
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
6
22
2013
09
01
مدیریت راهبردی استعدادها؛ جستاری در رویکردها، مسائل و مؤلفهها
105
134
FA
علی
مبینی دهکردی
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
amdshm@yahoo.com
بهروز
طهماسبکاظمی
دانشجوی دوره دکتری مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی
btkazemi@gmail.com
سرمایه انسانی در فضای رقابتی امروز جهان مهمترین و باارزشترین سرمایه کشورهاست. از اینرو شناسایی، جذب، بهکارگیری، توسعه، رشد و جایگزینی این سرمایه در این فضا مهمترین تصمیم و تخصص سیاستگذاران شناخته میشود. تفاوت در منابع موجود، مزیتها، بازار، فرهنگ و ارزشهای کشورها باعث میشود تا رقابت در این فضا و طراحی الگوی مدیریتی متناسب بسیار پیچیده و دشوار باشد. این تحقیق بهدنبال آن است تا حوزههای موضوعی و مسائل پیشروی متخصصین این حوزه را از طریق فراتحلیل تحقیقات و گزارشهای ملی منتشرشده بررسینماید. تلفیق رویکردهای نظری، الگوهای رقابتی راهبردی و رویکرد آیندهنگرانه میتواند مسائل و محورهای تمرکز مدیریت استعدادها را برای ما روشن کند. نتایج این فراتحلیل بیانگر این است که مدیریت استعدادها وقتی شکل جهانی بهخود میگیرد بسیار پیچیده میشود. هر کشوری با چالشهایی منحصربهفرد روبرو است و برنامه استانداردی برای مدیریت استعدادها وجود ندارد که در همه کشورها موفق باشد. با وجود این، اصولی در مدیریت استعدادها وجود دارد که رعایت آنها در هر محیطی الزامی است. فهم صحیح تفاوتهای فرهنگی، موضوعات قانونی و مقررات وضعشده در جوامع مختلف، شناسایی جریانهای استعداد و پراکندگی آنها در شبکه جهانی مدیریت استعدادها و مغزها و پیشرانهای آن، تطبیق نظام آموزش رسمی و عمومی و تخصصی کشورها با راهبردهای این عرصه، مهمترین مسائل این حوزه است. تطبیق نظام مدیریت استعداد با ارزشها و راهبردهای ملی کسب و کار، فرهنگ، اقتصاد و سیاست هر کشور، کلیدهای موفقیت و اثربخشی این اقدامات است.
مدیریت استعداد,سرمایه انسانی,سیاستگذاری ملی
http://www.jsfc.ir/article_15387.html
http://www.jsfc.ir/article_15387_a167a2440fa27ba410d69baf056fc319.pdf
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
6
22
2013
09
01
تدوین سیستم خطمشیگذاری فرهنگی آیندهنگر با استفاده از همافزائی مدلها
135
162
FA
محمدرضا
باقری
دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان
bagheri@iranculture.info
علیاصغر
پورعزت
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران
pourezzat@ut.ac.ir
محمدمهدی
مظاهری
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
mdmt39@gmail.com
شهلا
باقریمیاب
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی
sbagheri@khu.ac.ir
این مقاله با مروری بر مدل های مطرح در خطمشیگذاری عمومی، سعی دارد تا با بررسی نقاط قوت و ضعف کاربرد آن مدلها در بخش فرهنگ و با استفاده از همافزا نمودن آنها به ارائه یک سیستم خطمشیگذاری فرهنگی آیندهنگر بپردازد چرا که با استفاده از مدلها میتوان مسیر و فرایند خطمشیگذاری و روش بهکارگیری در تعیین خطمشی را مشخص کرد. در کشور ما، شورایعالی انقلاب فرهنگی بهمثابه مرجع عالی تنظیم و تدوین خطمشیهای فرهنگی کشور، نقش مهمی بر عهده دارد. در این مقاله نیز با اتکا به مطالعات اکتشافی و پژوهش میدانی صورت گرفته، ضمن بررسی مدلها و فراگردهای خطمشیگذاری آن شورا، در نهایت مدلی برای خطمشیگذاری در این عرصه ارائه گردیده است. از اینرو پژوهش پیشرو ماهیت توصیفی و استنباطی دارد و در آن به طراحی مفهومی مدل پرداخته شده است. همچنین برای مباحث نظری آن از روش مطالعات کتابخانهای و برای تحلیل خطمشیها و مدل تحقیق از فنون تحلیل محتوا و تجزیه وتحلیل سیستم بهره گرفته شده است. در این راستا ضمن تحلیل محتوا و تحلیل خطمشیهای کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فرهنگ، با استفاده از تعاریف عملیاتی و شاخصهای برگرفته از مدلهای موجود، سیر تدوین و تنظیم خطمشی مربوطه بررسی شده تا نوع مدل بهکار رفته، تشخیص داده شود.
مدلهای خطمشیگذاری,خطمشی گذاری فرهنگی,سیستم خطمشیگذاری,آیندهنگاری,شورایعالی انقلاب فرهنگی
http://www.jsfc.ir/article_15388.html
http://www.jsfc.ir/article_15388_c7c7bd001ade503a563ada264ebbfda8.pdf
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
6
22
2013
09
01
تحلیل ارزشهای فرهنگی در کتابهای آموزش زبان انگلیسی
163
182
FA
نسرین
بحرینی
استادیار دانشگاه تهران
nbahrainy@ut.ac.ir
با توجه به رشد روزافزون ارتباطات بین فرهنگها و زبانهای مختلف و نیز نقش مهم رسانههای ارتباطی در جهان کنونی، نیاز به درک و استنباط فرهنگهای دیگر بیش از پیش احساس می شود. این نیاز مخصوصاً بههنگام یادگیری زبانهای خارجی رخ مینماید. آموزش زبان خارجی عمدتاً با ورود مسائل فرهنگی خاص آن زبان به حیطه معلومات زبانآموز همراه است. با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی در ایران دستاندرکاران آموزش زبان هنوز با این چالش مواجهاند که چگونه باید با تفاوتهای بین فرهنگ وارداتی موجود در کتب و مواد درسی خارجی و فرهنگ اسلامی ـ ایرانی روبرو شد. مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به بررسی کتابهای Impact که در برخی آموزشگاههای زبان انگلیسی در ایران تدریس می شوند میپردازد. این کتابها مورد تجزیه و تحلیل محتوایی قرار گرفته و ارزشهای فرهنگی مندرج در آنها استخراج و بررسی شده است. نتیجه بررسی نشان میدهد که ارزشهای فرهنگی متعددی در این کتب بهچشم میخورد که از عمدهترینشان میتوان به تبعیضهای جنسیتی، روابط دختر و پسر، توجه به مد و زیبایی ظاهری اشاره کرد. کتابهای آموزش زبان علاوه بر دانش زبانی، تلاش دارند فرهنگ خاص گویشوران آن زبان را نیز انتقال دهند و بنابراین یکی از عوامل القای ارزشهای فرهنگی بهشمار میآیند.
آموزش زبان انگلیسی,ارزشهای فرهنگی,القای فرهنگی,زبان
http://www.jsfc.ir/article_15389.html
http://www.jsfc.ir/article_15389_07006aaa9b8304a4f3d3b953a22273bc.pdf