ORIGINAL_ARTICLE
بررسی راههای بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی در علوم انسانی
این تحقیق با هدف مطالعه عوامل مؤثر بر افزایش کارآمدی تحقیقات در حوزه علوم انسانی و بررسی راههای بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی در حوزه مذکور انجام گرفته و در آن از روش پیمایش و رویکردی تلفیقی (کمی و کیفی) در جمعآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیئت علمی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاههای دولتی است که با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 370 نفر از آنان بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. در تحلیل دادههای کمی، از شاخصهای گرایش مرکزی و آزمونهای تی تکمتغیره و تحلیل واریانس یکطرفه بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که بهبود عملکرد پژوهشی اساتید در علوم انسانی از طرفی نیازمند انجام اصلاحات در رویکردهای سازمانی و مدیریت و سیاستگذاری پژوهشی است و از طرف دیگر مشروط به اجرای برنامههای توانمندسازی و تقویت بنیههای حرفهای اساتید در زمینه پژوهش و فراهم کردن شرایط و منابع مناسب مالی، مادی و علمی برای انجام فعالیتهای پژوهشی توسط اساتید است. فراهم کردن بسترهای مناسب و حمایتگرای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و لحاظ کردن دغدغه های شخصی و حرفهای اعضای هیئت علمی نیز از جمله عوامل مؤثر بر رونق فعالیتهای پژوهشی است.
http://www.jsfc.ir/article_15408_cc48c2b71519bbfa92baadef11f72561.pdf
2013-06-01
7
33
آموزش عالی
علوم انسانی
عملکرد پژوهشی
کارایی
نعمتاله
عزیزی
n.azizi@uok.ac.ir
1
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین جامعهشناختی فراز و فرودِ درک ایدئولوژیک از دین
دین ایدئولوژیک در فضا و شرایط قبل از انقلاب، در بین روشنفکران دینی جامعه ایران مطرح شد. علی شریعتی بهعنوان مؤثرترین روشنفکر دینی زمان خویش، ایده اسلام بهمثابه ایدئولوژی را بهشکل مؤثر ارائه کرد. نگرش ایدئولوژیک به دین و ضرورت آن اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی در ایران، مخصوصاً از دهه 60 شمسی به بعد، دستخوش تردید و تنازلاتی جدی گردید و خود به محملی بدل شد برای نقد قدرت حاکم از سوی برخی از روشنفکران دینی. عبدالکریم سروش شاخصترین چهره روشنفکری دینی دوره پس از انقلاب بود که به نقدِ دین ایدئولوژیک پرداخت. این تحقیق بهدنبال تشریح دلیلی و تبیین علّی فراز و فرود درک ایدئولوژیک از دین در دو مقطع مذکور و در اندیشههای شریعتی و سروش بوده است و این کار را با استفاده از روش تحلیل محتوا و تبارشناسی و بررسی شاخصهایی چون: پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی، منابع فکری و حلقه اجتماعی این دو متفکر و ملاحظه شرایط تاریخی ـ اجتماعی تأثیرگذار در این دو مقطع بهانجام رسانده است. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، مجموعه عوامل دلیلی و علّی مشخصی در فراز و فرود درک ایدئولوژیک از دین مؤثر بوده است و تغییر مناسبات میان دین و قدرت در آن، حائز اهمیت میباشد.
http://www.jsfc.ir/article_15409_ce4e7bb22283589b97b0179a16cb0571.pdf
2013-06-01
35
55
دین ایدئولوژیک
شریعتی
سروش
تشریح دلیلی
تبیین علّی
طاهره
عربی ستودهآرانی
sotude2012@gmail.com
1
کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
علیرضا
شجاعیزند
shojaeez@modares.ac.ir
2
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه جهانی ایران اسلامی از نظر تنبلی اجتماعی؛ بررسی گزارشها و تحقیقات مربوط به تنبلی اجتماعی در ایران
بالا بودن میزان تنبلی اجتماعی، از جمله ویژگیهای منفی است که به جامعه ایران اسلامی نسبت داده میشود. در این راستا، گاهی با بهرهبرداری از سفرنامهها، تنبلی اجتماعیِ نهادینه را به ملت و جامعه ایرانی نسبت دادهاند و گاهی نیز متکی بر گزارشهای بهظاهر تحقیقی جهانی، ایران اسلامی را دارای رکورد تنبلی اجتماعی بسیار بالا و در مقام سوم جهان معرفی نمودهاند. منابع جهانی به ثبت این رکورد پرداختهاند و تحقیقات اندک داخل کشور نیز آن را تأیید کرده و یا از کنار آن گذشتهاند. این مقاله در صدد است تا با تجزیه و تحلیل موشکافانه محتوای این گزارشها، ضعف علمی این برداشت از سفرنامهها و اشکالات موجود در تحقیقات جهانی و نیز عدم کفایت تحقیقات داخلی در این مورد را در منظر اندیشمندان قرار دهد. نتیجه اینکه، با توجه به نقش تعیینکننده موضوع تنبلی اجتماعی در تصمیمگیریها و برنامهریزیهای خرد و کلان مملکتی، تبیین عالمانه آن نیازمند انجام تحقیقات مؤثق و قابلاعتماد، مبتنی بر یک مدل بومی و متناسب است که جای آن در حال حاضر خالی است و بدون آن، نفی و اثبات تنبلی اجتماعی برای ملت ایران از وجاهت علمی برخوردار نخواهد بود.
http://www.jsfc.ir/article_15410_0e6dd6b2c9fddee9093952f855e4ffd5.pdf
2013-06-01
57
77
تنبلی اجتماعی
رکوردسازی
سفرنامه
مطالعات تطبیقی جهانی
احمد
فضائلی
ahmad.fazaeli@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه امام حسین (ع)
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر نگهداری و ترک خدمت کارکنان دانشمحور؛ مورد مطالعه: جهاد دانشگاهی واحد تهران
هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر نگهداری و ترک خدمت کارکنان دانشمحور و شناسایی نقاط ضعف در این عرصه و ارائه پیشنهاد جهت رفع آنها میباشد. از آنجا که جهاد دانشگاهی برای تحقق مأموریت خویش از کارکنان دانشمحور بهره میبرد، جامعه آماری در این تحقیق، اعضای هیئت علمی جهاد دانشگاهی و کارشناسان با مدرک لیسانس و بالاتر که بهنوعی در انجام طرحهای تحقیقاتی این سازمان فعالیت نمودهاند، درنظر گرفته شده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی است و اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که بین متغیرهای اصلیِ برنامهریزی توسعه فردی، فرایند اجتماعیشدن و برنامهریزی توسعه سازمانی با نگهداری کارکنان دانشمحور و نیز بین شوکهای کاری با ترک خدمت کارکنان دانشمحور رابطه معناداری وجود دارد. همچنین مطابق با نتایج این تحقیق بین متغیرهای فرعیِ ترسیم مسیر شغلی و ارتقای سازمانی، ایجاد فضای توسعه دانش فردی، مشارکت در تصمیمسازی، زمان حضور منعطف و شناور، توسعه ارتباطات در گروههای کاری، انجام فعالیتهای چالشی، استقلال عمل در فعالیتها، نظامهای پرداخت و پاداش مناسب، مشارکت در اهداف تجاری سازمان با نگهداری کارکنان دانشمحور و از سوی دیگر بین برآورده نشدن انتظارات شغلی و کاهش شأن و منزلت کار با ترک خدمت کارکنان دانشمحور رابطه معناداری وجود دارد؛ همچنین اولویت تأثیر متغیرها نیز بهترتیب ذکر شده مورد تأیید قرار گرفته است.
http://www.jsfc.ir/article_15411_c5daf0ca35dd644622f07dc29889c24a.pdf
2013-06-01
79
112
کارکنان دانشمحور
نگهداری و ترک خدمت
فرایند اجتماعی شدن
رضایت شغلی
مسیر شغلی
فعالیتهای چالشی
شوکهای کاری
سیدعلیاکبر
افجۀ
afjahi@atu.ac.ir
1
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
عادل
صالح غفاری
adel.salehghafari@gmail.com
2
کارشناسیارشد مدیریت دولتی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و تبیین مدل شناخت، سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی؛ مورد مطالعه: یکی از نهادهای انقلاب اسلامی
سازمانهای بالنده و طلایهدار همواره در تلاشاند تا با آگاهی از ارزشهای بیبدیل فرهنگی خود در نیل به عملکردهای ممتاز، از سازوکارهای گوناگون علمی برای سنجش وضعیت و اعتلای فرهنگ سازمانی خویش بهره جویند. اندیشمندان حوزه مدیریت و سازمان برای سنجش و اندازه گیری فرهنگ سازمانی، مدلها، الگوها و گونهشناسیهای مختلفی را ارائه نمودهاند. مقاله حاضر با هدف طراحی الگوی بومیِ سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانیِ نهادهای انقلاب اسلامی تدوین شده است. در این مقاله تلاش شده تا با توجه به آموزههای دینی، تدابیر رهبران انقلاب، نظریهها و یافتههای علمی دانشمندان، ابتدا ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای فرهنگ سازمانی بومی مورد شناسایی قرار گیرند؛ سپس بهمنظور سنجش روایی مدل، به مرحله آزمون گذاشته شوند. این شاخصها توسط خبرگان تحقیق، با اعتبار بالایی (%93/7) تأیید گردید و متعاقباً پنج نوع فرهنگ سازمانیِ مکتبی، تحولگرا، تعالیگرا، آرمانگرا و قانونگرا شناسایی شد. برابر یافته های تحقیق، فرهنگ مکتبی با نمره 3/52 اولین رتبه و فرهنگ تحولگرا با نمره 2/96 آخرین رتبه را از منظر پاسخگویان سازمان مورد مطالعه، به خود اختصاص داده است.
http://www.jsfc.ir/article_15412_deb77382a60246679460670b0b44fff2.pdf
2013-06-01
113
138
فرهنگ سازمانی
مدیریت فرهنگ سازمانی
انواع فرهنگ سازمانی
نهادهای انقلاب اسلامی
برزو
فرهیبوزنجانی
dr_farrahi@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه جامع امام حسین (ع)
AUTHOR
محمدابراهیم
سنجقی
sanjaghi@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر(س)
AUTHOR
محمد
بازرگانی
dr_bazargani@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع)
AUTHOR
محمدرضا
سلطانی
mrs_soltan@yahoo.com
4
استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع)
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل چالش کیفیت آموزش عالی در برنامه پنجم توسعه
روندهای اخیر در کشور نشان میدهد نظام آموزش عالی با چالشهای جدی مربوط به کیفیت مواجه است. طراحی و اجرای برنامههای مناسب برای رفع این چالشها بهعهده دولت و غالباً از طریق خطمشیهای عمومی است. فصل دوم برنامه پنجم توسعه کشور در بردارنده خطمشیهای آموزش عالی است. برنامههایی که بر اساس مبانی علمی میباید مبتنی بر درک صحیح از روابط و حلقههای علّی باشد. پویایی سیستمها روشی است که با در نظر گرفتن این روابط به تحلیل خطمشیها کمک میکند. در ایران به دلایلی نظیر نبود منابع اطلاعاتی یکپارچه مورد نیاز و دشواری سنجش روابط کیفی چنین تحلیلهایی در برنامه پنجم انجام نشده است. مقاله حاضر بهدنبال تحلیل چالش کیفیت آموزش عالی در برنامه پنجم با بهرهگیری از رویکرد پویایی سیستمها است تا به بهبود فرایند سیاستگذاری عمومی و اجرای آن کمک نماید. بدین منظور متغیرهای اصلی مرتبط با کیفیت در برنامه با بهرهگیری از نظر خبرگان شناسایی شده و مبنای مدلسازی و شناخت حلقههای علی قرار گرفته است. نتایج تحلیلها بیانگر فقدان توجه کافی به تأخیر زمانی در برخی از برنامهها است که منجر به عدم اثربخشی بسیاری از برنامهها بهخصوص ارتباط صنعت و دانشگاه، اشتغال فارغالتحصیلان و مهارتهای کسب و کار، خواهد شد. رفتار نوسانی متغیرهای کیفی، نتیجه مورد انتظار این عدم توجه است و باید برای رفع این مشکل تمهیداتی اندیشیده شود. برخی از این تمهیدات به عنوان پیشنهادهای تحقیق بیان شده است.
http://www.jsfc.ir/article_15414_96870927cf471fd9a714fabd471f3d41.pdf
2013-06-01
139
171
خطمشی آموزش عالی
برنامه پنجم توسعه
کیفیت آموزش و پژوهش
پویایی سیستمها
عادل
آذر
azara@modares.ac.ir
1
استاد مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
داود
غلامرضایی
dgholamrezaei@yahoo.com
2
استادیار پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی
LEAD_AUTHOR
حسن
داناییفرد
hdanaee@modares.ac.ir
3
دانشیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
حمید
خداداد حسینی
khodadad@modares.ac.ir
4
دانشیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تطبیقی سازمانهای پژوهش و فناوری منتخب و درسهایی برای ایران
بهمنظور شکلگیری نظامهای نوآوری، وجود نهادهای متناسب و تنظیمات نهادی بهینه میان آنها ضروری است. یکی از این نهادها، سازمانهای پژوهش و فناوری است؛ سازمانهای واسطی که در نظامهای ملی نوآوری، نقش تکمیلکننده تعاملات میان اجزای موجود در این نظام را بر عهده دارند و فعالیت آنها مکمل حلقههای مفقود زنجیره نوآوری است. مطالعات نشان میدهد، هرچند این سازمانها فرصتهای بدیعی برای سیاستگذاران فراهم میآورند، اما شرط موفقیت آنها تبیین جایگاه و نقش مناسب این سازمانها در نظام ملی نوآوری است. با توجه به تلاشهای انجامشده در سالهای اخیر جهت استقرار نظام ملی نوآوری در ایران و همچنین نقش برجسته سازمانهای پژوهش و فناوری در شکلگیری و کارایی نظام ملی نوآوری، این تحقیق تلاش دارد با بررسی یک سازمان پژوهش و فناوری در ایران (جهاد دانشگاهی) در مقایسه با سه سازمان پژوهش و فناوری منتخب، نقش و جایگاه مناسب این سازمان را در نظام ملی نوآوری ایران شفاف نماید. این پژوهش بر پایه نظر پنل تخصصی و بر اساس معیارهایی مانند نحوه مدیریت، ماموریت، خدمات، فناوری، منابع (انسانی ـ مالی)، نقش در نظام نوآوری و تعاملات جهانی، به مقایسه میان جهاد دانشگاهی و سه نمونه هدفمند انتخابشده پرداخته و چهار پیشنهاد را در راستای ارتقای جایگاه جهاد دانشگاهی ارائه کرده است: جایگاه مبتنی بر نیاز توسعه ملی، مدیریت منطبق با نیاز، ساختاری مبتنی بر بازار/ صنعت و تعمیق در صنعت.
http://www.jsfc.ir/article_15415_e255052d5bf1c53a03aafb9cb7ab66bf.pdf
2013-06-01
173
205
نظام ملی نوآوری
سازمان پژوهش و فناوری
جهاد دانشگاهی
رضا
انصاری
rezaansar@yahoo.com
1
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
AUTHOR
جواد
سلطانزاده
jsoltanzadeh@yahoo.com
2
کارشناسارشد مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پنج سال با راهبرد فرهنگ
پنج سال با راهبرد فرهنگ نمایه موضوعی و الفبایی مقالات 20 شماره منتشرشده با انتشار شماره 20 در زمستان سال گذشته، فصلنامه راهبرد فرهنگ پنجساله شد. دستاندرکاران نشریه در این مدت تلاش داشتند با دقتنظر همهجانبه در ابعاد محتوایی و شکلی و با برقراری ارتباط گسترده و مؤثر با اساتید و پژوهشگران حوزههای متنوع علوم انسانی، مجموعهای وزین، معتبر و خواندنی فراهم کنند. در این راستا بهنظر میرسد پایبندی به اصولی مانند ضابطهگرایی، کیفیتگرایی، احترام به مخاطب و دادن فرصت مساوی به همه رشتههای مرتبط و به همه استانها، جایگاه نشریه را در اذهان مخاطبان بهتدریج ارتقا داده و سرمایهای از اعتماد شکل گرفته است. از اینرو شکرگزار خداوند بزرگیم و استمرار لطف و یاری او را برای خدمتگزاری بیشتر خواهانیم. در این مقطع، مناسب دیده شد تصویری از این فعالیت پنجساله برای علاقمندان مهیا سازیم. بدین منظور ابتدا فهرست مقالات 20 شماره منتشرشده و سپس نمایه موضوعی و الفبایی مقالات را ملاحظه خواهید نمود. از آنجا که برخی از مقالات، ذیل دو یا سه موضوع جای میگیرند، بعضاً تکرارهایی بهچشم میخورد. در فرصت پیشآمده، خدمتگزاران فصلنامه آمادگی کامل خود را برای پذیرش نقدها و پیشنهادهای سازنده اعلام میکنند.
http://www.jsfc.ir/article_15416_0f78871e85044074fd538ae763725842.pdf
2013-06-01
207
227
دفتر
فصلنامه راهبرد فرهنگ
1
LEAD_AUTHOR