ORIGINAL_ARTICLE
رابطه دینداری با معناداری زندگی در یک جمعیت دانشجویی
مطالعه کارکرد معنابخشی دین در حیات فردی و تأثیرات اجتماعی آن یکی از موضوعات مهم در جامعهشناسی دین است. اهمیت معنا در زندگی از آنجا ناشی میشود، که با ورود به جهان مدرن، نظامهای ارزشی سنتی با چالش مواجه شدند و سیال بودن جهان زندگی مدرن، کثرت معناها و روایتهای متعدد از آن، انسانها را دچار سرگشتگی و اضطراب کرد. جامعهشناسان حوزه دین، با جهتگیریهای فکری مختلف، عمدتاً بر این نظر واقف بودهاند که دین قدرت توجیه شوربختی و خوشبختی انسانها را دارد؛ که عمدتاً از طریق قرار دادن تجربیات انسانها در چارچوبی منظم و تفسیرپذیر ساختن آنها، نقش و کارکرد خود را ایفا میکند و در نهایت بهسان سپهری معنابخش عمل میکند. این پژوهش در پی آن است تا رابطه دینداری با معناداری زندگی را، بهصورت تجربی با نمونهای 372 نفره از دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران آزمون کند. مطالعه بهصورت پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. بر اساس یافتههای تحقیق، دینداری با معناداری زندگی رابطه مثبت و مستقیم دارد؛ در میان ابعاد دینداری، بعد اعتقادی دارای بیشترین رابطه مثبت و بعد مناسکی دارای کمترین رابطه است. در این مقاله دلالتهای این یافتهها مورد تحلیل قرار گرفتهاند.
http://www.jsfc.ir/article_15138_0343018f7be55367f9fd0cd0ec498af8.pdf
2014-03-01
7
30
سیدحسین
سراجزاده
serajsh@yahoo.com
1
دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
فرشید
رحیمی
farshid.rahimi64@yahoo.com
2
کارشناسیارشد جامعهشناسی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شیوههای بازنمایی مصرف در فیلمهای سینمایی دوره سازندگی
از رویکرد جامعهشناختی، فیلمها تصورات ما درباره مسائل بنیادین اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بازنمایی میکنند و بهشیوههایی که ما درباره این مسائل میاندیشیم، شکل میدهند. در میان مسائل بنیادینی که فیلمها بهبازنمایی و برساخت آنها میپردازند مقوله مصرف از جایگاه مهمی برخوردار است که در مناسبات شخصیتهای فیلمها با کالاهای مصرفی تجلی مییابد. مقاله حاضر میکوشد تا چگونگی بازنمایی مصرف در فیلمهای سینمایی دوره سازندگی را مورد مطالعه قرار دهد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که مصرف چگونه در فیلمهای سینمایی دوره سازندگی (1368 تا 1375)، بازنمایی و با هویتهای اجتماعی کنشگران فیلمها گره خورده است؟ روش تحقیق در این مطالعه، روش تحلیل نشانهشناسی است که با بهکارگیری آن، چهار فیلم سینمایی ساختهشده در این دوره مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهند که در فیلمهای سینمایی این دوره، مصرف دلالتمند شرمزدگی است؛ بدین معنا که شخصیتهای فیلمها از مصرفگرایی خود شرمسارند و ضمن نگاه به مردم فقیر طبقه پایین و مصرف محقرانه آنها، خود را سرزنش میکنند.
http://www.jsfc.ir/article_15139_29f822ea75fed6bc66255977b7c3ff15.pdf
2014-03-01
31
63
مصرف
هویت اجتماعی
تمایز طبقاتی
بازنمایی
نشانهشناسی
سینما
فیلم
دوره سازندگی
مهدی
سلطانی گردفرامرزی
m.soltani55@gmail.com
1
دانشجوی دکتری ایرانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
فاطمه
محمدی
bahar.mohamadi@gmail.com
2
کارشناسارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل توسعه اقتصاد دانش ایران بر اساس سند چشمانداز 1404
ایران برای ساخت اقتصاد دانشبنیان و کاهش شکاف توسعه خود با کشورهای پیشرفته، راهی جز «توسعه دانشبنیان» ندارد. توسعه دانشبنیان، نیازمند «اقتصاد دانش» پویا و بالنده است. سیاستگذاری و برنامهریزی اثربخش برای توسعه «اقتصاد دانش ایران»، نیازمند شناخت وضعیت موجود و تحولات آن در مقایسه با سایر کشورها است. بنابراین، در مقاله حاضر تحولات اقتصاد دانش ایران در 15 سال گذشته در مقایسه پویا با کشورهای منطقه تحلیل شده است. در این راستا، ضمن توسعه چارچوب مفهومی جدید برای اقتصاد دانش، شاخصی ترکیبی شامل مؤلفههای صنایع دانش، صنایع دانشبنیان، جامعه یادگیری، جامعه اطلاعاتی و دولت دانش برای این مفهوم ساخته شده است. محاسبه شاخص ترکیبی با استفاده از دادههای بینالمللی و نظر کارشناسان نشان میدهد که وضعیت اقتصاد دانش ایران در 15 سال گذشته بهبود قابلتوجهی داشته است. بهطوریکه رتبهاش در میان کشورهای منطقه از 17 در سال1995 به 6 در سال 2010 ارتقاء یافته است. البته توسعه مؤلفههای اقتصاد دانش متوازن نبوده است. برای حفظ توازن و پایداری در توسعه اقتصاد دانش ایران، باید ضعفهای زیرساختی در فناوری اطلاعات و دولت دانش از بین برود؛ تجاریسازی نتایج تحقیقات و اختراعات توسعه داده شود؛ و سرمایهگذاری در تحقیقات و آموزش افزایش یابد. اگر این ضعفها در طول برنامههای پنجم و ششم توسعه برطرف شوند، میتوان انتظار داشت که ایران در سال 1404 به مقام اولی منطقه دست یابد.
http://www.jsfc.ir/article_15140_74a88366ffb794847d9d113feff23ea1.pdf
2014-03-01
65
97
صنعت دانش
صنعت دانشبنیان
جامعه یادگیری
جامعه اطلاعاتی
اقتصاد دانش
یعقوب
انتظاری
entpost@yahoo.com
1
استادیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
LEAD_AUTHOR
حسن
محجوب
hassanmahjub@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرهنگ مدرسه و ازخودبیگانگی تحصیلی؛ نقش واسطه نیازهای روانشناختی اساسی
ازخودبیگانگی مشکلی است که عدهای از دانشآموزان در طی تحصیل دچار آن میشوند. دانشآموزان ازخودبیگانه عموماً تبدیل به بزرگسالانی میشوند که دچار ازخودبیگانگی اجتماعی بوده و از لحاظ سیاسی و اقتصادی نیز فاقد توانایی هستند. بر اساس نظریه خودتعیینگری، محیط زندگی و نیازهای روانشناختی اساسی دانشآموزان بر ازخودبیگانگی آنان تأثیر میگذارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ مدرسه با ازخودبیگانگی تحصیلی با توجه به نقش واسطهای نیازهای روانشناختی اساسی است. بدین منظور، 289 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان قم با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامههای ازخودبیگانگی تحصیلی، فرهنگ مدرسه و نیازهای روانشناختی اساسی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که در ارتباط فرهنگ مدرسه با ازخودبیگانگی تحصیلی، نیازهای روانشناختی اساسی نقش واسطهای دارد. نیازهای روانشناختی اساسی نیز اثر منفی و معنیداری بر ازخودبیگانگی تحصیلی دارد. اثر فرهنگ مدرسه بر نیازهای روانشناختی اساسی نیز، مثبت و معنیدار است. بهطور کلی مدل آزمون از برازش مناسبی برخوردار بوده و 60 درصد از تغییرات ازخودبیگانگی تحصیلی را تبیین نمود.
http://www.jsfc.ir/article_15141_327f903879a6ebe979b1c6821d31800a.pdf
2014-03-01
99
116
ازخودبیگانگی تحصیلی
نیازهای روانشناختی اساسی
فرهنگ مدرسه
نظریه خودتعیینگری
حسن
قلاوندی
galavandi@gmail.com
1
استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
AUTHOR
جواد
امانی ساریبگلو
mj.amani@gmail.com
2
دانشجوی دوره دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
محمدتقی
غلامی
gholamitaghi@yahoo.com
3
کارشناسارشد روانشناسی تربیتی
AUTHOR
پروا
اکبری سوره
parva_akbari62@yahoo.com
4
کارشناسارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چالشها و افقهای نظریه پیچیدگی برای تربیت دینی
هدف اصلی این پژوهش بررسی چالشها و افقهای نظریه پیچیدگی برای تربیت دینی است. روش پژوهش این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است. نظریه پیچیدگی یک نظریه حیاتی، تکاملی و انطباقی است و میتوان گفت که این نظریه علم مطالعه سیستمهای انطباقی است و با مسائل پیچیده سروکار دارد و اساساً ریشه در بیولوژی دارد. این نظریه تأکید میکند که در جهان علتها بسیار پیچیدهاند و نتایج تنها بایک علت اتفاق نمیافتند و بر ویژگیهایی مانند بازخورد، انطباق، آشفتگی، خود تحلیلی، ارتباط، خودسازماندهی، حساسیت بالا، جاذبههای ناآشنا، غیرخطیبودن تأکید میکند. این مقاله بهدنبال آن است که باتوجه به ویژگیها و پیشفرضهای نظریه پیچیدگی، چالشها و افقهای فراروی تربیت دینی را بیان کند. تربیت دینی بر اموری مانند سلسلهمراتب، مطلقگرایی، ارادیبودن رفتار، واقعیت، باطنگرایی و حد و مرز داشتن امور تأکید میکند. یافتههای پژوهش نشان داد که باتوجه بهنظریه پیچیدگی، مواردی چون گرفتارشدن در شکگرایی مبهم، بیمسئولیتی، ضد بازنمایی، نفی سلسلهمراتب، نسبیگرایی اخلاقی، عدم قطعیت و شکستن حد و مرزها را میتوان چالشهای فراروی تربیت دینی تلقی کرد و افقهای فراروی تربیت دینی را نیز میتوان اعتقاد به یک نیروی ماورای ماده، کلگرایی، جایگاه اراده و اختیار انسان، هدفمندی هستی، وحدت در عین کثرت، بعد پنهان و باطنی و رابطه علیت متقابل دانست.
http://www.jsfc.ir/article_15142_d0743f793583ca95d6e9dae8c925221d.pdf
2014-03-01
117
139
نظریه پیچیدگی
چالشها
افقها
تربیت دینی
احمد
سلحشوری
ah.salahshoor@gmail.com
1
استادیار دانشگاه بوعلیسینا همدان
AUTHOR
معصومه
خنکدارطارسی
masi_kh2@yahoo.com
2
کارشناسیارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه بوعلیسینا همدان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر جهانیشدن بر دیپلماسی فرهنگی با تأکید بر نظریه صلحسازی
دیپلماسی فرهنگی بهعنوان رکن اصلی دیپلماسی عمومی و قدرت نرم در روابط بین کشورها مورد توجه است. جهانیشدن نیز عاملی کلیدی برای تمرین دیپلماسی است. پروسه جهانی شدن بهویژه در بُعد فرهنگی خود، میتواند فرصتهایی برای دیپلماسی فرهنگی در فضای جهانی ایجاد کند. این پژوهش در صدد شناخت تأثیر جهانی شدن بر رهیافت دیپلماسی فرهنگی است و با تأکید بر «نظریه صلحسازی»، فرصتهای جهانیشدن برای دیپلماسی فرهنگی را تبیین میکند. نتایج حاصله نشان میدهد فرهنگ، جهانیشدن و روابط بینالمللی، بهطور فزایندهای در حال وابستهشدن بهیکدیگرند، چرا که تسلط بر این سه، کشورها را برای قدرتمندشدن و تأثیر بر همکاری، صلح و همبستگی توانمند میسازد و این مهم با اتخاذ دیپلماسی فرهنگی در جریان روابط کشورها محقق خواهد گشت.
http://www.jsfc.ir/article_15143_1f630d5d3a3fc01da4546c1a7a44127c.pdf
2014-03-01
141
161
جهانیشدن
دیپلماسی فرهنگی
قدرت نرم
نظریه صلحسازی
امیر مسعود
شهرامنیا
m_shahramnia@yahoo.com
1
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
نازنین
نظیفی نائینی
nazifi.nazanin@gmail.com
2
کارشناسیارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی کارایی نسبی استانهای کشور در شاخصهای اقتصادی فرهنگ طی برنامه سوم و چهارم توسعه؛ رویکرد تحلیل پوششی دادهها
یکی از مواردی که همواره ذهن برنامهریزان اقتصادی را بهخود مشغول داشته، وجود کارایی در عملکرد بنگاههای مختلف حاضر در اقتصاد است. بخش فرهنگ بهعنوان یکی از ارکان مهم جامعه است که میتواند با تضمین کارایی در مفهوم اقتصادی، تحولات تأثیرگذاری را در جامعه فراهم آورد. در این راستا این تحقیق با هدف تعیین و تحلیل ارقام کارایی نسبی استانها در شاخصهای اقتصادی فرهنگ انجام گرفته است. این مقاله بهکمک روش تحلیل پوششی دادهها و با استفاده از دادههای مربوط به سالهای 1379-1386 و نیز استفاده از منابع رسمی آمارهای فرهنگی، قابلیت هر یک از استانها و در واقع کارایی نسبی استانها را در استفاده از منابع موجود در بخش فرهنگ میسنجد. نتایج نشان میدهد در برنامه سوم، استانهای تهران، قم و کرمان در صدر مقدار کارایی قرار دارند، در سه سال ابتدایی برنامه چهارم همچنان تهران با اختلاف در صدر جدول کارایی قرار دارد. نسبت به برنامه سوم بیشترین کاهش را استانهای کرمان، قم و سیستان داشتهاند. همچنین بیشترین افزایش مقدار کارایی مرتبط با آذربایجان شرقی، چهارمحالبختیاری، هرمزگان و لرستان میباشد. در تحلیل حساسیت شاخصها، تولیدات صداوسیما دارای حساسترین شاخص مدل بوده و استان سمنان بهترین کیفیت کارایی را داشته است.
http://www.jsfc.ir/article_15144_47477d7752d002dcaf0bbc73831ea460.pdf
2014-03-01
163
183
فرهنگ
برنامه سوم و چهارم توسعه
کارایی
تحلیل پوششی دادهها
اسماعیل
شاهطهماسبی
esmaeil.shahtahmasbi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
حامد
طاهری
h.taheri2020@gmail.com
2
کارشناسیارشد علوم اقتصادی
AUTHOR
سارا
شمسالهی
sarah.shamsollahi@gmail.com
3
کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی
AUTHOR