per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2017-02-19
9
36
7
41
44390
Original Article
نظام مدیریتی فقه و فرآیند سیاستگذاری و طرحریزی
Managemental System of Jurisprudence and the Process of Policymaking and Planning
عبدالحسین خسروپناه
hakimdezfuli@gmail.com
1
صالحه یزدانیفر
yazdanifar@ymail.com
2
استاد تمام گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مفید
با پررنگتر شدن بعد اجتماعی زندگی انسانها و تنوع و تکثر سیستمهای مختلف اجتماعی، طرحریزی و سیاستگذاری برای جوامع بشری به مرور پیچیدهتر میشود. کلاننگری، جامعنگری و فرآیندگرا بودن تصمیمگیریها و سیاستگذاریها، از شروط اصلی موفقیت سیستمهای مدیریتی میباشد. فقه شیعی نیز بهعنوان یک سیستم مدیریتی کارآمد که ناظر بر تمامی شئون زندگی فردی و اجتماعی انسانهاست، از این قاعده مستثنی نیست. رویکرد سیستمی در وضع احکام و مقرارت فقهی بدان معناست که باید «تکالیف سایر مکلفین» و «سایر تکالیف مکلفین» در منظومه احکام فقهی توأماً مدنظر قرار گیرد. همچنین لازم است که فرآیند تبدیل «باور»ها به «باید»ها بهدرستی ترسیم شود تا احکام فقهی نامتناسب با اهداف و مبانی فقهی و اغراض شارع نباشد. برای این منظور باید ابتدا اهداف و مبانی بهدقت در فلسفه فقه مورد مطالعه قرار گیرد، سپس دکترینها و سیاستهای کلی شارع بهدرستی کشف و حوزه عملکرد هر یک تعیین گردد و در نهایت با ارائه ساختار مناسب و نظاممند کردن قواعد و دکترینها و تعیین جایگاه آنها در هر حوزه، تصمیمگیری و سیاستگذاری برمبنای آن صورت پذیرد. در این نوشتار، پنج راهکار برای کشف دکترینهای شریعت ارائه و در نهایت، برخی سازوکارهای فقه برای تعادل سیستم و حفظ نظام معرفی شده است.
With an increase in the social aspect of human life and diversity and plurality of different social systems, planning and policymaking for human societies become more complex. Macro approach, comprehensiveness and process approach to decision-making and policymaking are among the preconditions for the success of management systems. The Shia jurisprudence, as an effective management system, which covers all individual and social aspects of human life, is not an exception. System approach to inference of jurisprudential decrees and rules means that the “duty of the other duty-bound people” and the “other duties of the duty-bound people” should be studied together in the system of jurisprudential decrees. It is also necessary to correctly depict the process of transformation of “beliefs” to “ought tos” so that the jurisprudential decrees are not incompatible with the objectives and principles of jurisprudence and purposes of the legislator. Hence, in the first place, the objective and fundamentals must be precisely studied in the philosophy of jurisprudence and then the doctrines and general policies of the legislator are correctly extracted and their practical domains are determined. Finally, decisions should be made and policies formulated based on a suitable structure and systematization of rules and doctrines as well as determining their proper place in each domain. Attempts have been made in this research to offer five procedures for extraction of Sharia doctrines and also offer some jurisprudential mechanisms for balancing and safeguarding the system.
http://www.jsfc.ir/article_44390_88346c9661a2dfddf6b1efef7adfd820.pdf
فقه
تفکر سیستمی
دکترین
مدیریت
سیاستگذاری
طرحریزی
Jurisprudence
Systemic Thought
Doctrine
Management
Policymaking
Planning
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2017-02-19
9
36
43
60
44392
Original Article
حجیت در اجتهاد نظامساز؛ با تأکید بر آراء آیتالله سیدمحمدباقر صدر
Managemental System of Jurisprudence and the Process of Policymaking and Planning
حسینعلی سعدی
saadi@isu.ac.ir
1
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
نظامسازی بهمعنای اکتشاف الگووارههای اداره دانشبنیان یک جامعه، میتواند ابتناء خود را بر مبانی دانشهای مختلفی قرار دهد. سخن از نظامسازی فقهی بهمعنای دخیل نمودن حداکثری دانش فقه در لایههای مختلف تکوّن یک جامعه نیست بلکه بهمعنای ابتناء جامعهسازی بر شریعت اسلامی است که پس از انقلاب اسلامی ایران و معطوف شدن امیدهای بسیار به درانداختن تمدنی نوین مبتنی بر معارف الهی، ضرورتی دو چندان یافته است. با توجه به اینکه علم فقه بهمثابه اصلیترین دانش دینی، موضوع خود را فعل مکلف قرار داده و تلقی متولیان این دانش از مکلف، مکلفین فردی بوده است، افق جدیدی که این مقاله در پی تحقق آن است، ترسیم سازوکارِ تحلیلِ فعلِ مکلفِ غیرفردی و انگارههای حجیت افعال آن در عرصههای کلان حکومت است. لذا نوآوری حاضر در این نوشتار را میتوان مرتبط با تمام علومی دانست که به نحوی در حوزه حکمرانی و اداره جوامع انسانی نقشآفرین هستند. روشی که در این مقاله در جهت تبیین مسئله فوقالذکر اتخاذ شده است، رویکرد فقه النظریات آیتالله سیدمحمدباقر صدر میباشد.
With an increase in the social aspect of human life and diversity and plurality of different social systems, planning and policymaking for human societies become more complex. Macro approach, comprehensiveness and process approach to decision-making and policymaking are among the preconditions for the success of management systems. The Shia jurisprudence, as an effective management system, which covers all individual and social aspects of human life, is not an exception. System approach to inference of jurisprudential decrees and rules means that the “duty of the other duty-bound people” and the “other duties of the duty-bound people” should be studied together in the system of jurisprudential decrees. It is also necessary to correctly depict the process of transformation of “beliefs” to “ought tos” so that the jurisprudential decrees are not incompatible with the objectives and principles of jurisprudence and purposes of the legislator. Hence, in the first place, the objective and fundamentals must be precisely studied in the philosophy of jurisprudence and then the doctrines and general policies of the legislator are correctly extracted and their practical domains are determined. Finally, decisions should be made and policies formulated based on a suitable structure and systematization of rules and doctrines as well as determining their proper place in each domain. Attempts have been made in this research to offer five procedures for extraction of Sharia doctrines and also offer some jurisprudential mechanisms for balancing and safeguarding the system.
http://www.jsfc.ir/article_44392_57ccfdac03af103d59dc750e88c372c4.pdf
فقه
نظامسازی
حجیت
فقه حکومتی
سیاستگذاری
Jurisprudence
System Building
justification
governmental jurisprudence
Policymaking
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2017-02-19
9
36
61
86
44394
Original Article
فقه حکومتی از منظر شهید صدر(ره)؛ با مروری بر ویژگیهای «فقه نظامات»
Governmental Jurisprudence in Viewpoint of Shahid Sadr: A Review of Features of “Jurisprudence of Systems”
سیدمحمّدمهدی میرباقری
info@isaq.ir
1
یحیی عبدالهی
yahyaabdelahy@gmail.com
2
حسن نوروزی
fajrbank@yahoo.com
3
مدرس دروس خارج حوزه علمیه قم، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی
دانشجوی دکتری کلام دانشگاه ادیان و مذاهب
طلبه سطح3 حوزه علمیه قم
شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) را میتوان مبدع رویکرد جدیدی در تفقه دانست که در صدد استنباط «نظامات اجتماعی» از منابع دینی است. در این نگاه، مسائل و موضوعات فقهی، به صورت موضوعات از هم منفصل مطالعه نمیشود ـ آنچنان که در فقه موجود رایج است ـ بلکه «نظام»، یک کل به هم پیوستهای است که موضوعات آن، به یک شبکه یکپارچه تبدیل شدهاند. استنباط «نظام» بهعنوان یک «مجموعه» و «کل»، غیر از استنباط حکم تکتک «عناصر» آن از طریق احکام «موضوعات کلی» است که نیازمند باب جدیدی از تفقه میباشد.این مقاله در بخش اول به تقریر نظریه شهید صدر(ره) در باب فقه نظامات میپردازد و سعی میکند جوانب اصلی نظریه ایشان را بررسی کند. در بخش دوم مقاله، با تمرکز بر ویژگیهای «فقه نظامات»، تفاوت آن با «فقه موجود» از زوایای مختلف بررسی شده است؛ مبتنی بر فقه نظامات، سنخ دیگری از تکالیف متصور است که از جهاتی چند با «حکم» در فقه فردی تفاوت دارد؛ این نوع از تکلیف، از حیث «موضوع»، «مکلف»، «سنخ تکلیف»، «عقاب و ثواب» و «روش استنباط» از احکام رایج فقهی ممتاز میگردد.
Martyr Seyed Mohammd Baqer Sadr may be considered the architect of a new approach in jurisprudential studies, whose main focus is inferring social systems from religious sources. In this approach, jurisprudential issues and problems are not studied as separate islands – as it is done in the current jurisprudential studies – rather it is considered as a completed system, whose components are just like an integrated network. Inference of the system as a complex and totality, which requires a new chapter in jurisprudential studies, is different from inference of a decree for every single component of the system through decrees of general subjects. The present article, in the first part, has discussed the viewpoint of Shahid Sadr about jurisprudence of systems and its principal aspects. In the second part, focusing on the features of jurisprudence of systems, the differences of jurisprudence of systems from the existing jurisprudence are explained from various aspects. Based on the jurisprudence of systems, another type of duties and obligations are conceived, which are somehow different from the decree in individual jurisprudence in certain dimensions. These two types of duties are distinguished from the prevailing jurisprudential decrees with regard to their subject, the duty-bound person, type of duty, reward and punishment and method of inference.
http://www.jsfc.ir/article_44394_2714c4893f66b28a198eee10130783c4.pdf
شهید صدر(ره)
فقه نظامات
مکتب
مجموعهنگری
تکلیف
Shahid Sadr
Jurisprudence of Systems
School of Thought
holistic approach
duty
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2017-02-19
9
36
87
112
44399
Original Article
مناسبات فقه و سیاست در مکتب اصفهان
Relationship between Jurisprudence and Politics in Isfahan School of Though
ابوالقاسم علیدوست
alidoost@yahoo.com
1
احمد رهدار
fotooh.r@gmail.com
2
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
استادیار علمی مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی(ره)
مکتب فقهی اصفهان که ابتدا توسط عالمان مهاجر جبل عامل تأسیس و سپس با همراهی عالمان ایرانی و مقارن با تأسیس دولت صفوی به کار خود ادامه داد، یکی از موفقترین و کارآمدترین مکاتب فقهی شیعه بوده است. در این مکتب، دو گرایش کلان اصولی و اخباری وجود دارد که هر کدام، ضمن داشتن برخی اشتراکات، تعامل ویژهای با حوزه سیاست داشتهاند. بیشک، تجربه ورود آشکار و حداکثری فقه در هسته قدرت سیاسی در این دوره، سرمایهای مهم برای نظامهای سیاسی دینی در آینده ایران اسلامی حتی دوره جمهوری اسلامی بوده است و همین مسئله است که بر اهمیت و ضرورت فقه سیاسی در عصر صفوی میافزاید. وضعیت ویژه شیعیان در این دوره (که برای نخستین بار در تاریخ اسلام از حاشیه به هسته قدرت سیاسی دعوت شده بودند)، تقابل ایران با امپراطوری عثمانی و نهایتاً دیپلماسی ویژه ایران با دنیای اروپا، سه موضوع سیاسی اساسی و مورد تأمل مکتب اصفهان بوده است که به ضمیمه تحولات درونی فقه شیعه، موضوع پژوهش حاضر است که در آن تلاش شده تا با رویکرد معرفتشناسی درجه دوم که مقتضی گزارش از بیرون و خارج قضایا میباشد، مناسبات فقه و سیاست (نه ضرورتاً فقه سیاسی) در عصر صفوی مورد بررسی قرار گیرد.
The Isfahan Jurisprudential School of Thought, which was first established by the religious scholars who had migrated from Jabal Amel and then continued its activities with the assistance of Iranian religious scholars of the Safavid era, has been one of the most successful and effective Shia jurisprudential schools of thought. There are two major trends in this school, i.e. Usouli and Akhbari. Each of these schools, while having some commonalities, have had their own specific approaches to politics. Undoubtedly, the maximal and open involvement of jurisprudence in the core of political power during the Safavid period provided a significant capital for the ensuing political systems in Iran, including the Islamic Republic. This is what adds to the significance of political jurisprudence during the Safavid era. The particular conditions of Shias during this period (their first time involvement in the political power after being on the margin for a long time in the history), the confrontation between Iran and the Ottoman Empire as well as Iran’s diplomacy towards Europe are the three fundamental political subjects the Isfahan School of Thought focused on and along with the internal developments of the Shia jurisprudence are discussed in this paper. The relationship between jurisprudence and politics (not necessarily political jurisprudence) during the Safavid era is studied in this research through second level epistemological approach.
http://www.jsfc.ir/article_44399_ea442c7f33e76f7be50a25625923654c.pdf
مکتب اصفهان
امپراطوری عثمانی
اخباریون
تسنن
اروپای مسیحی
فقه سیاسی
Isfahan School of Thought
Ottoman Empire
Akbariun
Sunni
Christian Europe
Political Ju-risprudence
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2017-02-19
9
36
113
131
50915
Original Article
تأثیرات فقه بر نظام تربیتی
Impacts of Jurisprudence on Educational System
علیرضا اعرافی
1
مدرس دروس خارج حوزه علمیه قم و رئیس حوزههای علمیه کشور
دانش فقه اسلامی حسب سابقه غنی خود در کشف و تولید ابعاد مختلف احکام مکلفین در ساحات فردی و اجتماعی، بارویکرد حداکثری میتواند علاوه بر استخراج تک گزارههای تجویزی، به تنظیم و ساختاردهی این گزارهها نیز بپردازد. همچنین فقه در عرصه طراحی و تأسیس نظامات مبتنی بر علوم انسانی، در همه عناصر و اجزاء آن به ایفای نقش میپردازد. در این نوشتار برآنیم تا با نگاهی تحلیلی فلسفی به چگونگی تأثیرات فقه تربیتی بر طراحی و تأسیس اجزاء نظام تربیتی بپردازیم. این تأثیرات در حیطه مبانی، اهداف، ساحات، مراحل، اصول و روشهای تربیت مورد بررسی قرار میگیرد.
Due to its rich history in extraction and production of different aspects of decrees for the duty-bound followers in the individual and social arenas, Islamic jurisprudence, through a maximal approach, besides being able to infer prescriptive single statements, is capable of regulating and structuring these statements. Jurisprudence also plays a role in the field of designing and establishment of systems based on humanities taking into consideration all its elements and components. Attempts have been made in this paper to study the way of impacts of educational jurisprudence on designing and establishment of components of educational system through analytical-philosophical approach. These impacts will be studied in the fields of fundamentals, objectives, arenas, stages, principles and educational methods.
http://www.jsfc.ir/article_50915_878d69f1d4cc52b91fd4340ae3ee7fea.pdf
فقه
فرهنگ
فقه تربیتی
نظام
Jurisprudence
culture
Educational Jurisprudence
System
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2017-02-19
9
36
133
157
44405
Original Article
درآمدی بر فراگردها و مبادی تصدیقیه نظامسازی فقهی؛ با تأکید بر آراء آیتالله سیدمحمدباقر صدر
An Introduction to Processes and Concessive Origins of Jurisprudential System Building; with Empha-sis on Viewpoints of Ayatollah Seyed Mohammad Baqir Sadr
سیدعلی حسینی نیشابوری
sa_114@yahoo.com
1
بهنام طالبی طادی
b.talebi8268@gmail.com
2
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه عدالت
سؤال اصلی این نوشتار این است که آیا دانش فقه اسلامی ماهیتاً ظرفیت ورود به عرصه نظامسازی را دارد؟ در صورت امکان نظامسازی فقهی، کیفیت آن چگونه خواهد بود؟ درک جامع از ابعاد و زوایای پدیدهها و موضوعات حقیقی، انتزاعی و واقعی یکی از الزامات مهم در مقوله نظامسازی است که علم فقه اگرچه در طول تاریخ حیات خود به شکل تام از آن بهره نجسته، لیکن با تفقد در مبادی تصدیقیه این علم و مبانی ذینقش در هندسه معرفتی آن میتوان فراگردها و مواردی را احصا نمود که در فرآیند نظامسازی، کاربردی اساسی داشته، این علم را از انزوای مفاهیم و گزارههای فردی و بهلحاظ اجتماعی محدود، خارج میکند تا حوزه اجتماع جایگاه شایسته خود را در آن بیابد. آیتالله سیدمحمد باقر صدر از جمله دانشمندانی است که با التفات به چنین ظرفیتی در فقه، سازوکاری را بهمثابه نسخهای تکاملی در فرآیند اجتهاد کلاسیک مطرح نمود که در این مقاله به برخی از ابعاد آن اشاره میشود.
The main questions of the present paper are: Is there any essential capacity in Islamic jurisprudence for system building? What would be the nature of such a system if jurisprudence is capable of building it? A comprehensive understanding of different aspects and dimensions of the phenomena and true, abstract and real subjects is one of the significant requirements of system building. Although in the course of its history, jurisprudence has not fully utilized this understanding, through delving into its concessive origins and the crucial fundamentals existing in its epistemological geometry, one can enumerate some processes and cases which are applicable in the process of system building, moving this discipline from the isolated domain of individual and socially limited concepts and statements to give social domain a proper place in this discipline. Ayatollah Seyed Mohammad Baqir Sadr is among scholars who was aware of this capacity of jurisprudence and hence offered some mechanisms as an evolutionary version in the process of classic individual inference (ijtihad), some of whose aspects are discussed in this paper.
http://www.jsfc.ir/article_44405_5c78f1a631a5b8ff46b75a9aed88c27b.pdf
فقه
نظامسازی
صدر
حکومت
اجتماع
Jurisprudence
System Building
Sadr
Government
Society