per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2010-05-22
3
شماره 9-8
7
19
44084
Original Article
اخلاق داوری علمی
Ethics of Scientific Refereeing: An Islamic Approach
احد فرامرزقراملکی
ghmaleki@ut.ac.ir
1
استاد دانشگاه تهران
داوری علمی در فعالیتهای پژوهشی و آموزشی نقش راهبردی دارد. برحسب گوناگونی این فعالیتهای، داوری علمی تنوع عرضی مییابد. داوری در تنوع طولی به داوری درجه اول و درجه دوم تقسیم میشود. توجه به این تنوع طولی نقش مهمی در دغدغههای اخلاقی داوران دارد. داوری علمی از طرفی با تولید علم در کشور و توسعه دانشگاهها (منافع ملی و سازمانی) و از طرف دیگر با حقوق اعضای هیئت علمی ارتباط دارد. داوری علمی محتاج دوگونه ترازو است: داوری درست (مصاب به واقع) و داوری اخلاقی (به دور از اجحاف به حقوق افراد و منافع ملی و سازمانی). در این مقاله پس از تعریف داوری علمی و بیان گونههای آن به ارائه اصول عمده داوری درست و نیز داوری اخلاقی میپردازیم. در هر دو مورد، مطالعه به شیوه تحلیلی ـ منطقی انجام میشود.
Scientific refereeing plays a strategic role in research and educational activities. On the basis of diversity of such activities, scientific refereeing becomes horizontally diverse. In vertical diversity, refereeing is classified into first and second rates. Paying due attention to vertical diversity plays a very important part in the ethical concerns of referees. On the one hand, scientific refereeing is related to production of knowledge and promotion of universities (national and organizational interests) in the country, and on the other it is related to the rights of the faculty members. Scientific refereeing requires two kinds of scales: correct refereeing (correspondant to reality); and ethical refereeing (free from encroachment upon the rights of the individuals and national and organizational interests). In the first place, in the present paper scientific refereeing and its different kinds have been defined and then the principles of correct refereeing and ethical refereeing are discussed. In the both cases, the study follows an analytical-logical method.
http://www.jsfc.ir/article_44084_81720cf31cd7892f520a0490d409df80.pdf
داوری علمی
داوری درجه اول
داوری درجه دوم
داوری درست
داوری اخلاقی
Scientific Refereeing
First Rate Refereeing
Second Rate Refereeing
Correct Refereeing
Ethical Referee-ing
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2010-05-22
3
شماره 9-8
21
38
44085
Original Article
مسئله ارجاع به معاصران در اخلاق پژوهش
The Issue of Referencing to Contemporaries in the light of Ethics in Research
سیدحسن اسلامی
eslami@urd.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب
ارجاع ندادن برخی از پژوهشگران به آثار معاصران خویش، از آسیبهای جدی در عرصه پژوهش به شمار میرود. این کسان به دلایلی از نام بردن نوشتههای محققان همروزگار خود میپرهیزند. عمده دلایل عدم ارجاع به معاصران عبارتاند از: 1. بیخبری، 2. بیاعتمادی، 3. رقابت، 4. نفرت، 5. ملاحظات دوستانه، و 6. خودبزرگبینی. این کار با هر انگیزهای که صورت بگیرد، افزون بر آنکه از نظر اخلاقی خطا است، در درازمدت به فقر علمی میانجامد و موجب داوری منفی دیگران میشود و پیامدهایی دارد که به سود هیچ کس، حتی کسانی که دست به این کار زدهاند، نیست. برخی از پیامدهای چنین رفتاری عبارتاند از: 1. آغاز از صفر، 2. کلیگویی، 3. عدم ارجاع متقابل، 4. فقر عمومی در زمینه منابع، 5. داوری منفی جوامع علمی دیگر، و 6. بدنام شدن کسانی که این شیوه را دنبال میکنند. به همین سبب لازم است که محققان در عرصه پژوهش، ملاحظات شخصی خود را کنار گذاشته، به معاصرانی که آثاری جدی تولید کردهاند، ارجاع دهند. این کار چه با معیارهای منفعتطلبانه بررسی شود و چه با معیارهای اخلاقی، به سود محققان و جامعه علمی است.
Refrainment of some scholars from quoting their contemporaries in their writings is among serious impediments of the field of research. Due to some reasons, they refrain from quoting their contemporary scholars. The main reasons for refraining from quoting the contemporaries are: 1. Unawareness; 2. Mistrust; 3. Competition; 4. Hatred; 5. Friendly considerations; and 6. Self-aggrandizement. Due to whatever reason that it may take place, besides being ethically wrong, it will lead to scientific poverty and negative judgment of others in the long run, with consequences that are not in the interest of anybody including those who commit such acts. Some of the consequences of such acts are: 1. Beginning from square one, 2. Generalization; 3. Lack of mutual reference; 4. General poverty in the field of references; 5. Negative judgment of other scientific communities; and 6. Defamation of those who use such methods. Hence it is obligatory on the part of researchers to set aside their personal considerations and quote their contemporaries who have produced serious works. This procedure, either on the basis of utilitarian criteria or ethical values, is in the interest of researchers and the scientific community.
http://www.jsfc.ir/article_44085_84a73723024d4c05da411501ea587852.pdf
اخلاق پژوهش
اخلاق نگارش
تولید علم
حجاب معاصرت
دانشگستری
Ethics in Research
Ethics of Writing
Production of Knowledge
Veil of Contemporariness
Promotion of Knowledge
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2010-05-22
3
شماره 9-8
39
57
44086
Original Article
اخلاق پژوهش به منزله یک دانش؛ جستجو در اضلاع و هویت معرفتی اخلاق پژوهش
Ethics in Research as a Discipline; A Study of the Dimensions and Epistemic Identity of Ethics in Research
نسرین بحرینی
nbahrainy@ut.ac.ir
1
استادیار دانشگاه تهران
گستردگی پژوهش در محافل علمی و سازمانها و آسیبپذیری اخلاقی پژوهش، نیاز به مقوله اخلاق در پژوهش را نمایان میسازد. مسئله مقاله حاضر جستجوی اضلاع معرفتی دانشی است که بتواند مسائل اخلاقی پژوهش را در چارچوب نظری و با روششناسی معین تحلیل کند. فرضیه تحقیق، امکان دستیابی به اخلاق پژوهش به منزله یک دانش با اضلاع معرفتی معین است. روش آزمون فرضیه، تحلیل منطقی براساس الگوی علمشناسی رایج در سدههای اخیر نزد دانشمندان مسلمان، الگوی علمشناسی اصولیان، است. بر این اساس، اخلاق پژوهش فراتر از توصیههای اخلاقی، دانشی منسجم را به دست میدهد که با اهداف، منابع، رهیافتها و روششناسی مشخص، امکان تشخیص درست و حل اثربخش مسائل اخلاقی را میسر میسازد. بدین ترتیب، مواجهه مبتنی بر آزمون و خطای فردی و اخذ مواضع عجالتی در قبال معضلات اخلاقی در پژوهش جای خود را به تحلیل روشمند و علمی میدهد و دستیابی به چنین دانشی میتواند برنامههای پیشگیری و درمان آسیبهای اخلاقی در پژوهش و نیز برنامههای ترویج اخلاق نزد محققان و مؤسسههای پژوهشی را توسعه دهد.
The expanse of research in academic circles and organizations and vulnerability of research morality underlines the need for morality in research. The main focus of the present paper is to study the epistemic dimensions of a discipline that is capable of analyzing ethical issues of research within a specific theoretical framework and methodology. The main hypothesis of the present paper is: it is possible to achieve ethics in research as a discipline with definite epistemic dimensions. The methodology to test the hypothesis is logical analysis on the basis of the model of scientology which has been prevalent among the Muslim scholars over the recent centuries, that is, the model of Principlists’ scientology. On the basis of this model, ethics in research goes beyond ethical recommendations and through its definite objectives, resources, approaches and methodology provides an opportunity for proper understanding and effective solution of ethical issues. Thus, encountering ethical problems through individual trial and error and taking temporary stances towards such problems would be replaced with a methodological and scientific analysis. The establishment of such a discipline can promote preventive programs and cure of ethical ailments in research and can also expand programs for promotion of ethics among researchers and research institutes.
http://www.jsfc.ir/article_44086_404329320264af84fda65c158a4c0f97.pdf
پژوهش
اخلاق
اخلاق پژوهش
هویت معرفتی
هویت اسلامی علم اخلاق
Research
Ethics
Ethics in Research
Epistemic Identity
Islamic Identity of Ethics
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2010-05-22
3
شماره 9-8
59
74
44087
Original Article
حریم خصوصی در پژوهشهای معطوف به انسان بر مبنای آموزههای اسلامی
Privacy in Research on Human Subjects Based on the Islamic Teachings
لیلا افشار
lafshar@gmail.com
1
علی نعمتی
2
پزشک دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شیراز
کارشناسیارشد مدرسی معارف اسلامی
حریم خصوصی از مباحث مهم و عام اخلاق است که در حوزه اخلاق حرفهای به ویژه اخلاق پژوهش چالشهای فراوانی را ایجاد کرده است. همچنین تحولات علمی باعث شدهاند که انسان و سوژه انسانی در معرض پژوهشها وآزمونهای مختلف قرارگیرد و به لحاظ پیشرفتهای فنی نیز امکان دسترسی، ذخیره و بازیافت حجم انبوهی از اطلاعات میسر شده است. از جمله مهمترین پژوهشهای معطوف به سوژه انسانی میتوان از تحقیقات بالینی پزشکی، بررسیهای ژنتیکی، مطالعات روانشناختی، علوم اجتماعی، علم کلام و الهیات نوین و پژوهشهای اخلاق کاربردی نام برد.در این مقاله پس از بررسی مفهوم حریم خصوصی، با نظر بر پژوهشهای معطوف به سوژه انسانی، معضله حریم خصوصی در فرایند پژوهش براساس آموزههای اسلامی مورد تحلیل قرار می گیرد. در حالت معمول، حق افراد بر صیانت از حریم خصوصیشان نباید در تعارض با تحقیق قرار گیرد، چرا که اصل بر این است که اطلاعات و یا نمونههای گرفته شده از افراد به ضرر خودشان استفاده نمیشود. ولی در شرایطی که این اطلاعات یا نمونهها در تحقیقاتی به کار رود که از تسلط فرد خارج است، ممکن است محدودیتی برای حفظ حریم خصوصی ایجاد کند که این امر با اخذ رضایت آگاهانه از فرد و یا با سیاستهای حفاظتی مؤسسههای پژوهش قابل جبران است. به هر روی مهمترین عامل در حفظ حریم خصوصی تقوی و پارسایی محقق است.
Privacy is among significant general issues of ethics which has created lots of challenges in the field of professional ethics, particularly in the field of ethics in research. Scientific developments have exposed human beings and human subjects to different investigations and tests, while due to technical advancements, access, storage and retrieval of a great volume of data has become possible. Among the most important researches related to human subject one may mention medical clinical studies, genetic, psychological, social and modern theological studies and applied ethical investigations.
The present article is an attempt to study the concept of privacy within the studies related to human subject and the problem of privacy in the process of research. Islamic teachings. Under normal circumstances, the people’s right to protection of their privacy should not contradict research, for basically it is understood that the data or the sample taken from the people is not used against them. But when these data or samples are used in the studies which are out of control of the people, it may infringe upon their privacy which can be compensated through getting the conscious consent of the concerned person or through protective policies of the research institute. However, the most important factor in protection of privacy is the piety and virtue of the researcher.
http://www.jsfc.ir/article_44087_4faa7f7133867db73805f8257b71579b.pdf
حریم خصوصی
سوژه انسانی
پارسایی محقق
Privacy
Human Subject
Piety of Researcher
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2010-05-22
3
شماره 9-8
75
90
44088
Original Article
منشور اخلاقی پژوهش؛ استوار بر ارزشهای اسلامی
Charter of Ethics in Research; Based on Islamic Values
محمدحسن قدردانقراملکی
ghadrdangh@yahoo.com
1
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مقاله حاضر در دو بخش به تبیین منشور اخلاقی امر پژوهش می پردازد. بخش اول شامل بایستگیهای اخلاقی پژوهش در سه مقوله موضوع پژوهش، پژوهشگر و سازمان متصدی پژوهش است. بخش دوم مقاله متکفل آسیبشناسی پژوهش است. این بحث با تبیین نبایدهای اخلاقی پژوهشگر و سازمان مربوط به سامان رسیده است. تدبّر در آسیبهای رفتاری در پژوهش ضرورت الزام به ارزشها و بایدهای اخلاقی را نشان میدهد. براساس مباحث این مقاله میتوان به طرحی از منشور اخلاق پژوهش بر بنیان ارزشهای اسلامی دست یافت.
Attempts have been made in the present paper to explain ethical charter of research in two parts. The first part deals with the ethical merits of research with regard to three categories, i.e., research subject, researcher and the organization in charge of research. The second part of the paper deals with pathology of research. This part focuses on the ethical ‘ought not to’s of researcher and the related organization. A reflection on the behavioral impediments in research would demonstrate the imperative of commitment to ethical values and ‘ought to’s. On the basis of the said arguments the present paper is an attempt to offer a plan for a charter of ethics in research on the basis of Islamic values.
http://www.jsfc.ir/article_44088_a250506c25d78df9240ee53ee3e4ce49.pdf
اخلاق
بایدها و نبایدهای اخلاقی
پژوهش
پژوهشگر
سازمان پژوهشی
آسیبشناسی اخلاقی پژوهش
Ethics
Ethical ‘Ought to’s and ‘Ought not to’s
Research
researcher
Research Organization
Ethical Pathol-ogy of Research
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2010-05-22
3
شماره 9-8
91
114
44089
Original Article
مبانی و اصول اخلاقی ارتباط استاد با دانشجو بر بنیاد تحلیل تطبیقی و نقد آرای فیلسوفان هستی
Ethical Fundamentals and Principles of Teacher-Student Relations on the Basis of a Comparative Analysis and Critical Study of Viewpoints of Existence Phi-losophers
سعید ضرغامی
zarghamii2005@yahoo.com
1
عادل رمضانی
2
استادیار دانشگاه تربیت معلم تهران
کارشناسیارشد فلسفه تعلیم و تربیت
هدف پژوهش حاضر، تحلیل تطبیقی اندیشههای فیلسوفان هستی درباره ماهیت اخلاق و زندگانی اخلاقی آدمی و استنتاج مبانی اخلاقی ارتباط استاد با دانشجو و نیز اصلهای اخلاقی متناظر با هر مبنا است. روش پژوهش نیز تحلیل تطبیقی (از رویکردهای پژوهش کیفی) و نیز قیاس عملی(از روشهای پژوهش فلسفی) بوده است. بر اساس یافتههای پژوهش، اندیشمندان هستی در تبیین هستی آدمی و زندگانی اخلاقی او بر نکتههای مشترکی تأکید میکنند. بر چنین زمینهای سه مبنا و شش اصل برای زندگانی اخلاقی استاد با دانشجویانش پیشنهاد میشود: مبنای ارزشمندی فردیت و ویژگیهای یگانه آدمی و اصلهای احترام به فردیت و تفاوت و برگزیدن رابطه «دانشجوـ استاد» به جای رابطه «استاد ـ دانشجویان»؛ مبنای ارزشمندی اصالت و اصلهای برگزیدن رابطه «من ـ تو» به جای رابطه «من ـ آن» در ارتباط با دانشجو از سوی استاد، برقراری «ارتباط اگزیستانسی» با دانشجو از سوی استاد و فراهم کردن زمینه تجربه «موقعیتهای مرزی» برای دانشجویان از سوی استاد؛ و سرانجام مبنای ارزشمندیِ جنبه پرشور و عاطفی زندگانی در کنار جنبه خردمندانه و اصل آگاهیبخشی درباره بودن انسانی و زمینهسازی برای مشارکت همهجانبه دانشجو در زندگانی واقعی. سرانجام پس از اشاره به کاستیهای اندیشه این فیلسوفان، این نتیجه به دست میآید که در کنار برگرفتن مبانی و اصول اخلاقی در ارتباط میان استاد با دانشجو در نظام آموزش عالی کشورمان باید به این کاستیها نیز توجه کرد.
The objective of the present paper is to comparatively study the existence philosophers’ ideas about the nature of ethics and man’s ethical life as well as to infer ethical fundamentals and related principles of teacher-student relationships. The research methodology applied in the present paper is comparative analysis (a qualitative research approach) and practical syllogism (a philosophical research method). According to the findings of this research, the existence thinkers lay emphasis on common points with regard to man’s existence and his ethical life. On this basis, three fundamentals and six principles are proposed for ethical relationships between teacher and student: the fundamental of validity of individuality and unique characteristics of human being and the principles of respect to individuality and choosing student-teacher relations instead of teacher-student relations; the fundamental of validity of originality and the principles of choosing me-you relations instead of me-that relations with student by the teacher, establishment of existence relations with student by the teacher and preparing the grounds by the teacher for experiencing border situations by the students; and finally, the fundamental of validity of emotional and exiting aspects of life on the side of rational aspect and the principle of providing information about humane being and preparing the grounds for all-out participation of student in the real life. Lastly, referring the shortcomings of the ideas of these philosophers, it is concluded that on the side of following ethical fundamentals and principles in relations between teacher and student in the higher education system of our country, due attention should be paid to the shortcomings as well.
http://www.jsfc.ir/article_44089_ba9a3a5ea0909c8ee07274f9dfc66706.pdf
اخلاق
ارتباط استاد و دانشجو
فلسفه هستی
مبنا
اصل
Ethics
Relations Between Teacher and Student
Existence Philosophy
fundamentals
Principles
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2010-05-22
3
شماره 9-8
115
147
44090
Original Article
جایگاه اخلاق مهندسی در شایستگیهای حرفهای مهندسان
Place of Engineering Ethics in Engineering Professional Competencies
مهدی فیض
m.feiz@acecr.ac.ir
1
مهدی بهادرینژاد
bahadori@sharif.edu
2
استادیار جهاد دانشگاهی صنعتی شریف
استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
هدف از این پژوهش بررسی جایگاه اخلاق مهندسی در میان شایستگیهای حرفهای مهندسان است. الگوی شایستگی مهندسان، ابتدا از طریق پژوهش کیفی به روش دلفی و با مشارکت قریب 50 نفر از خبرگان به دست آمد و سپس در یک نظرسنجی از صاحبنظران این حوزه، مورد تأیید کلی قرار گرفت و در نهایت، در یک پژوهش پیمایشی توسط گروهی از دانشآموختگان دانشگاه صنعتی شریف بر اساس نمونهگیری افراد در دسترس، ارزیابی شد. از این طریق، الگوی نهایی (مشتمل بر 4 شایستگی کلان، 7 شایستگی اصلی و 28 شایستگی فرعی) به دست آمد. پژوهش حاضر، ابتدا برای مهندسان، 8 شایستگی اصلی حرفهای را مدنظر داشت. شایستگی اول و دوم این فهرست عبارت بودند از: پرانگیزه و فعال بودن و اخلاقمند و پاسخگو بودن. پژوهش کمّی نشان داد که تفکیک دو شایستگی حرفهای فوق، پاسخگوی مدل مطلوب نیست. لذا این دو شایستگی در یکدیگر ادغام شد و شایستگی حرفهای جدید با عنوان «انگیزه متعالی داشتن» شکل گرفت و 8 شایستگی حرفهای، به 7 شایستگی تقلیل یافت. مقاله حاضر، نشان میدهد که جایگاه شایستگی حرفهای «انگیزه متعالی داشتن» در عرض سایر شایستگیها قرار ندارد، بلکه هسته مرکزی و موتور محرک 6 شایستگی حرفهای دیگر است. ضمناً «انگیزه متعالی» برای فعالیت حرفهای یک مهندس، نباید مستقل از سایر انگیزههای او در زندگی باشد، بلکه یک مهندس مطلوب از حیث انگیزه، کسی است که رسالت واحدی را در کل زندگی فردی و اجتماعی خود برگزیده است و همان رسالت واحد، در نقشهای مختلف زندگی، انگیزه متعالی آن نقش را مهیا میکند.
The main objective of the present paper is to study the place of engineering ethics in engineering professional competencies. The engineering professional competencies model was first obtained by qualitative research through Delphi Method with the participation of 50 experts, which was confirmed by experts of this field through an opinion poll. Finally this model was analyzed through a survey of the sample consisting of accessible graduates of the Sharif University. Thus the final model was obtained (consisting of 4 major competencies, 7 main competencies and 28 secondary competencies). The present research in the first place considered 8 main engineering professional competencies. The first and second competencies of this list were: having motivation and being active as well as being ethical and accountable. Quantitative research indicated that segregation of the above mentioned two professional competencies did not serve the desirable model. Hence the said two competencies were integrated and a new professional competency called “having exalted motivation” was formed and the eight professional competencies were reduced to seven. The findings of the present paper indicate that the place of having “exalted motivation” as a professional competency is not at par with other competencies, rather it is the core and engine of other 6 professional competencies. Meanwhile, exalted motivation for professional activity of an engineer should not be independent of his other motivations in his life, rather a desirable engineer with regard to motivation is the one who has chosen a single mission in his entire individual and social life and the very single mission provides the exalted motivation of that role in different roles in life.
http://www.jsfc.ir/article_44090_ab77fe0c0a148b69e8d35df93e57fe47.pdf
فلسفه اخلاق
اخلاق حرفهای
اخلاق مهندسی
شایستگیهای حرفهای مهندسان
انگیزه متعالی
رسالت زندگی
Philosophy of Ethics
Professional Ethics
Engineering Professional Competencies
Exalted Motivation
Life Mission
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2010-05-22
3
شماره 9-8
149
172
44091
Original Article
زوال کارکردهای اخلاقی دانشگاه در عصر سیطره سرمایهداری پیشرفته
Decline of Ethical Functions of University in the Era of Damnation of Advanced Capitalism
حجت صفارحیدری
h.saffar@umz.ac.ir
1
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران
هدف این مقاله بررسی وضعیت کارکردهای اخلاقی دانشگاه ها در دوره غلبه سرمایهداری پیشرفته است. سرمایهداری پیشرفته نامی است که برای توصیف وضعیت اقتصادی جوامع غربی در دهههای اخیر به کار میرود. فرضیه اصلی مقاله این است که سرمایهداری، به ویژه در دهههای گذشته بر وظایف اخلاقی دانشگاهها تأثیر منفی داشته است. در اینجا منظور از کارکرد اخلاقی توجه به تعالی انسان به عنوان یک موجود معنوی و نیز گسترش عدالت اجتماعی است. برای تحلیل مسئله، کارکردهای اخلاقی دانشگاهها از شش منظر آرمانگرا، لیبرالیستی، مارکسیستی، فمنیستی و نژادی، اگزیستانسیال و پسامدرن مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در نهایت رویکردی تلفیقی پیشنهاد شد. تحلیل یافتهها، کاستیهای اخلاقی دانشگاهها را در عصر سرمایهداری از مناظر گوناگون نشان میدهد. بر اساس این تحلیل، ضعف اخلاقی دانشگاهها در عصر سرمایهداری را میتوان در مواردی چون توسعه روابط طبقاتی و ایجاد نابرابری ؛ به خدمت گرفتن دانش به عنوان ابزاری برای سلطه گروههای ذینفع؛ گسترش نابرابری جنسیتی و نژادی و بالاخره نادیده گرفتن بعد متعالی و معنوی انسان و تلقی او به مثابه یک شیء یا یک نیروی کارتخصصی و در نتیجه از خودبیگانگی او دانست.
The main objective of the present paper is to study the condition of ethical functions of university during the domination of advanced capitalism. The term advanced capitalism is used to describe economic condition of Western societies during the recent decades. The main hypothesis of the present paper is that capitalism, particularly during the past few decades, has left an adverse impact on the ethical functions of university. By ethical function we mean sublimation of human being as a spiritual being and also promotion of social justice. The ethical functions of university have been analyzed from six perspectives, i.e., idealism, liberalism, Marxism, feminism and racial, existentialism, and postmodernism and finally a synthetic approach has been proposed. The findings of the present paper show that during era of advanced capitalism there has been an ethical decline of university in different respects. The findings of the present paper also indicate that the ethical decline of university in the era of advanced capitalism has its roots in the following factors: expansion of class relations and creation of inequality; application of knowledge as an instrument for the domination of interest groups; expansion of gender and racial inequality; and finally, ignorance of the sublime and spiritual aspects of human being and considering him as a thing or a professional workforce and ultimately alienation.
http://www.jsfc.ir/article_44091_169580cbcca9ca5fdf3a744da5f52b82.pdf
کارکردهای اخلاقی
دانشگاه
سرمایهداری پیشرفته
دانش ابزاری
نابرابری
Ethical Function
university
Advanced Capitalism
Instrumental Knowledge
inequality
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2010-05-22
3
شماره 9-8
173
201
44092
Original Article
اخلاق حرفهای در آموزش عالی؛ تأملی بر راهبردهای بهبود استانداردهای اخلاقی در آموزشهای دانشگاهی
Professional Ethics in Higher Education; A Reflection on Strategy of Improvement of Ethical Standards in University Education
نعمتاله عزیزی
n.azizi@uok.ac.ir.ir
1
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی و مقایسه وضعیت موجود و مطلوب استانداردهای اخلاق حرفهای در آموزشهای دانشگاهی و پیشنهاد راههایی برای تقویت این استانداردها در مؤسسات آموزش عالی است. در این مطالعه از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و الگوی تلفیقی کمی و کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و دانشجویان دانشگاه کردستان بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، نمونه آماری مورد نیاز انتخاب گردید. جهت گردآوری دادههای مورد نیاز علاوه بر پرسشنامه از مصاحبه نیمهساختمند و بحث تمرکز گروهی نیز بهره گرفته شد. در ارتباط با روش تحلیل دادهها نیز بنابه ماهیت سؤالات پژوهشی از روش آمار توصیفی، آزمون تیگروههای مستقل، آزمون تیوابسته و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است از نظر اساتید و دانشجویان، وضعیت موجود اخلاق حرفهای در حوزه فعالیتهای آموزشی پایینتر از حد متوسط ارزیابی میشود. این در حالی است که پاسخگویان، توجه به این استانداردها را در آموزشهای دانشگاهی بسیار ضروری میدانند. مقایسه نظرات اساتید و دانشجویان و لحاظ کردن سایر ویژگیهای جمعیتشناختی گروه نمونه در تحلیلهای ثانوی، مبین نوعی تجانس در نظرات آنان در ارتباط با وضعیت جاری و وضعیت مطلوب این استانداردهاست.
The main objective of the present paper is to study and compare the current and desirable condition of professional ethical standards in the university education and also to offer some suggestions for the improvement of the standards of institutes of higher education. Descriptive-survey method and combination of qualitative and quantitative techniques have been used for the present study. The statistical population included the students and teachers of the University of Kurdestan and the required sample was obtained through stratified proportional to size sampling method. Questionnaire and semi-structured interview as well as focused groups were used for the collection of the data. For the analysis of the data the following techniques were applied: descriptive statistics, t-test of independent groups, t-test of dependent groups and one-way analysis of variance (ANOVA). The findings of the research indicate that in the viewpoints of the teachers and students, the existing professional ethical condition in the field of educational activities is below average. At the same time the respondents opined that it was necessary to pay attention to such standards in the university education.
The comparison of the viewpoints of the teachers and students and consideration of other demographic features of the sample in the secondary analysis demonstrated a sort of convergence in their viewpoints with regard to the current condition and desirable condition of these standards.
http://www.jsfc.ir/article_44092_90c852be28df53462d4041a23de9ebbb.pdf
آموزش عالی
استانداردهای اخلاق حرفهای
فرایند آموزش و یادگیری
مسئولیتهای حرفهای
روابط آکادمیک
Higher education
Professional Ethical Standards
Teaching and Learning Process
Professional Responsibili-ties
Academic Relations
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2010-05-22
3
شماره 9-8
203
219
44093
Original Article
بررسی وضعیت اخلاق آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران
Status of Teaching Ethics among the Faculty Members of Public Universities in Tehran
حمیدرضا آراسته
arasteh@tmu.ac.ir
1
عبدالرحیم نوهابراهیم
naveh20001@yahoo.com
2
علیرضا مطلبیفرد
a.r.motallebifard@gmail.com
3
دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران
دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران
پژوهشگر جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم تهران
این مقاله به بررسی وضعیت رعایت اخلاق آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی میپردازد. در بررسی این موضوع از نه مؤلفه استفاده شد: اثربخشی محتوای درسی، اثربخشی آموزشی، پرداختن به موضوعات حساس، توجه به رشد فکری دانشجویان، دوری کردن از برقراری رابطه دوگانه با دانشجویان، احترام به دانشگاه، احترام به همکاران، رازداری و ارزشیابی عادلانه از دانشجویان. روش تحقیق حاضر پیمایشی از نوع همبستگی است و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. برای بررسی نتایج، از آزمون تی تکنمونهای و تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای دولتی شهر تهران که در برگیرنده 44514 نفر، شامل 20060 دختر و 24454 پسر بود. برای نمونهگیری ابتدا سه دانشگاه صنعتی شریف، تربیتمعلم تهران و علامهطباطبایی به صورت خوشهای و به طور تصادفی انتخاب شد و سپس از طریق نمونهگیری تصادفی، 381 نفر از 27 دانشکده این سه دانشگاه برگزیده شدند که از این میان 355 پرسشنامه جمعآوری گردید. بر اساس یافتههای تحقیق، دانشجویان معتقدند که استادان دانشگاههای دولتی شهر تهران موضوع اخلاق و رعایت اخلاق در تدریس را پراهمیت و با ارزش میدانند و به رعایت این اصول و مؤلفهها در تدریس خود توجه و اهتمام ویژه دارند.
This research examines the status of ethics of teaching among faculty members in Tehran’s state universities from the perspectives of postgraduate students. In examining this issue, the following nine factors were considered: course content effectiveness, pedagogical effectiveness, dealing with sensitive topics, paying attention to students’ thought development, avoiding personal relations with students, respect for institution, respect for colleagues, confidentiality, and fair assessment of students academic progress. This research was a descriptive survey for which the data were collected by questionnaire. One sample independent t-test and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. Research population included 44514 postgraduate students including 24454 males and 20060 females in Tehran’s public universities, including Sharif Technical University, Tarbiat Mo’alem University and Alame Tabatabaie University. The sampling model was cluster sampling through randomly selection. The sample included 381 individuals from 27 colleges. A total of 355 questionnaires were returned and analyzed. Based on research findings, faculty members in Tehran state universities pay attention to ethics of teaching and this issue is important to them.
http://www.jsfc.ir/article_44093_107eb33bd73ecbd510e3f11b907dc2c8.pdf
آموزش
اخلاق آموزشی
دانشگاههای دولتی
اصول اخلاقی مورای
تهران
Education
Ethic of Teaching
state universities
Murray Ethics’ Principles
Tehran